رحیم علی آبادی: فضای خوبی ایجاد شده تا کشتی تهران دوباره جان بگیرد

چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ 20:46
مربی خوب، کشتی گیر خوب می سازد
هیئت های کشتی فعال از نظر مالی حمایت شوند

رحیم علی آبادی گفت: با توجه به تجهیز سالن شهدای هفتم تیر و توجه فدراسیون به هیئت کشتی استان تهران، فضای خوبی ایجاد شده تا کشتی دوباره در این استان جان بگیرد.
رحیم علی آبادی دارنده مدال نقره المپیک و مدال های نقره و برنز جهان در گفت و گو با روابط عمومی فدراسیون کشتی، در مورد برگزاری دومین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان که به نام وی نامگذاری شده است گفت: برای مسابقات عصر در سالن حضور یافتم و سطح مسابقات نیز با حضور کشتی گیران خارجی خوب بود، البته به نظرم کشتی گیران ارمنستانی نزدیک به سن جوانان بودند.
وی در مورد فضای ایجاد شده برای برگزاری مسابقات کشتی در سالن شهدای هفتم تیر تصریح کرد: کارهای خوبی از سوی فدراسیون کشتی انجام شده که یک نمونه آن تجهیز این سالن در مرکز شهر است که ظرفیت حدود 400 نفر را برای اسکان دارد که می توان در این سالن مسابقات بزرگ از جمله رقابت های بین المللی را برگزار کرد.
دارنده مدال طلای بازی های آسیایی ادامه داد: فضای خوبی ایجاد شده تا کشتی تهران دوباره جان بگیرد، اگر به گذشته نگاه کنیم حداقل در 10 وزن 7 وزن مدال آور آن از تهران بودند اما در حال حاضر کشتی تهران افت کرده و به نظرم هرچه زودتر باید نسبت به حل این مشکل اقدام شود.
وی تصریح کرد: البته این موضوع تنها مربوط به استان تهران نیست، بلکه در استانی مانند اردبیل که در سال های قبل صاحب کشتی گیران مطرحی در فرنگی بود نیز شاهد این افت هستیم.
علی آبادی افزود: البته به نظرم استان خوزستان نیز نسبت به سال های گذشته افت داشته و باید این موضوع نیز مدنظر فدراسیون کشتی باشد.
وی با اشاره به اینکه کاهش کمی و کیفی کشتی دلایل مختلفی، دارد تصریح کرد: اول اینکه فعالیت باشگاه ها کم شده،‌ پیش از این باشگاه توسط دولت اداره می شد ولی در حال حاضر باشگاه ها برای کسب درآمد باید شهریه دریافت کنند. از سوی دیگر 30 درصد قهرمانان ما از مسابقات آموزشگاهی و دانش آموز بودند ولی الان این موضوع نیز بسیار کم رنگ شده است.
علی آبادی ادامه داد: مورد دیگر که بسیار با اهمیت است، توجه به مربیانی است که در باشگاه ها فعالیت می کنند، بهرحال اگر یک مربی تأمین نباشد، قطعا نمی تواند برای کشتی گیران خود وقت بگذارد و هیئت های کشتی باید بتوانند نیازهای آن ها را برآورده کنند.
وی گفت: پیشنهاد من این است که فدراسیون کشتی هیئت هایی که فعالیت بهتری دارند را از لحاظ مالی کمک کند تا بتوانند رشد بیشتری داشته باشند. البته خود روسای هیئت ها نیز باید بتوانند که کشتی استان خود را به حرکت درآورند و قطعا فدراسیون کشتی با بودجه محدود  نمی تواند پاسخگوی تمام نیازهای کشتی کشور باشد.
علی آبادی با بیان اینکه در گذشته امکانات نبود، اما عشق و علاقه باعث پیشرفت می شد گفت: در زمانی که ما تمرین می کردیم، امکانات کنونی وجود نداشت. هم کار می کردیم، هم زندگی، خود من شب ها کار می کردم و صبح تا غروب نیز کار می کردم و فقط منتظر این بودم که غروب شود،‌ تا به 2 ساعت کلاس تمرین برسیم.
وی در ادامه خاطرات خود گفت: یک دیزی را دونفره می خوردیم اما خسته نمی شدیم، تا جایی که حاج آقا رضی خان به ما می گفت بیایید بروید خانه تان تا تشک برزنتی را پاره نکردید. البته در آن زمان این همه تعدد رشته ورزشی نبود و به کشتی نیز بیشتر توجه می شد.
مربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی اظهار داشت: به نظرم فدراسیون و مدیریت آن تا جایی که توان داره فعالیت کرده و شاهد کارهای خوبی نیز بوده ایم، اما واقعا باشگاه های کشتی درد بزرگی است که باید برای آن چاره کرده، حداقل به مربیانی که فعالیت بهتری دارند توجه بیشتر شود و هیئت های کشتی به هر نحوی که هست نسبت به راه اندازی تمرینات کشتی و دعوت از مربیان برتر برای حضور این تمرینات اقدام کنند، در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی شاید برای یک پدر سخت باشد که هزینه های فرزندش را برای حضور در باشگاه تأمین کند، اما هیئت ها می توانند با راه اندازی کلاس های تمرینی و تقبل برخی از هزینه ها،‌ راه را برای حضور بیشتر کشتی گیران هموار کنند.
وی در مورد کشتی تهران نیز گفت: هیئت کشتی استان می تواند چند سانس تمرینی را برای سالن تمرین شهدای هفتم تیر در روزهای جمعه درنظر بگیرد و کشتی گیران و مربیان را از نقاط مختلف تهران برای حضور در این تمرینات دعوت کند. حالا اگر هفته ای یک بار تمرین مشترک را به صورت فستیوال برای کشتی گیران مستعد باشگاه ها درنظر بگیرند، خود این باعث ایجاد انگیزه و رقابت می شود. حتی اگر می توانند اتوبوس بگذارند و از مناطق مختلف تهران کشتی گیران را کنار هم جمع کنند تا یک همبستگی ایجاد شود.
این پیشکسوت قدیمی کشتی اظهار داشت: وقتی یک مربی 20 سال فضای یک باشگاه را اشغال می کند اما بازدهی اش کم است و خودش هم رویش نمی شود که برود، مسئولان هیئت بروند و صحبت کنند که باشگاه را به فردی توانمند بدهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: البته کار کشتی عاشق می خواهد و کسی را می خواهد که پای کار بایستد.


برچسب ها :