بیست و دومین دوره لیگ برتر کشتی - جام یادگار امام (ره)

پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ 10:10
بخشنامه مسابقات اعلام شد
سازمان لیگ کشتی فدراسیون، بخشنامه بیست و دومین دوره رقابت های لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی باشگاه های کشور، جام یادگار امام (ره) را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، بخشنامه این رقابت ها به شرح زیر است:

مهم : با توجه به اختیارات سازمان لیگ در اصلاح بخشنامه های صادره، ملاک عمل در لیگ برتر 1401 بخشنامه مذکور می باشد

((  شرایط ، نحوه وزمان بندی برگزاری مسابقات لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی سال 1401  ))

سازمان لیگ کشتی جهت شفاف سازی قراردادهای منعقده ، آماده  ثبت قراردادها از  تاریخ 20/5/1401 می باشد شروع ثبت نام تیم ها : از تاریخ 20 مرداد ماه 1401 لغایت 12 شهریورماه 1401
زمان قرعه کشی : 14 شهریوماه 1401
شروع رقابت ها : 7 مهرماه 1401         
1- تیم های واجد شرایط موظفند اسامی کشتی‌گیران، مدیر فنی، مربیان، سرپرست، مشاور داوری، کادر پزشکی، مشاور رسانه‌ای و سایر عوامل اجرایی را تا 10 روز پیش از اولین مسابقه در "مرحله رفت" به "سازمان لیگ" اعلام نمایند. قرارداد اسامی یاد شده زمانی اعتبار خواهد داشت که با حضور کلیه افراد معرفی شده و با حضور نماینده رسمی و قانونی از سوی هر باشگاه ، در محل سازمان لیگ مورد تایید قرار گیرد.
2- کشتی گیران می بایست به هنگام عقد قرارداد وضعیت سربازی خود را مشخص نمایند و کشتی گیرانی که در حال خدمت سربازی هستند می بایست رضایت نامه از تربیت بدنی ستاد کل نیروهای مسلح را ارائه نمایند .
3- مسابقات با حضور حداقل 4 تیم و حد اکثر 10 تیم در هررشته  برگزار می شود .
4- قرعه کشی مسابقات لیگ برتر باشگاه های کشور بر مبنای تعداد تیم های شرکت کننده در 2 گروه 3 و 4 و 5  تیمی انجام می گردد .  تیم های  اول و دوم سال گذشته لیگ برتر کشتی کشور ، بعنوان سرگروه انتخاب و در صورتی که باشگاههای اول و دوم حضور نداشته باشند  با نظر سازمان لیگ از بین تیم های واجد شرایط سرگروه  تعیین می گردد .
5- رقابت‌های لیگ برتر باشگاه های کشتی کشور به صورت رفت و برگشت بوده و پس از مشخص شدن تیم های برتر، مرحله ضربدری و فینال رقابت ها بصورت متمرکز برگزار می شود .
تبصره : در صورت عدم موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا و در جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا ، مسابقات دور رفت و برگشت با رعایت کامل شیوه های بهداشتی بصورت متمرکز برگزار خواهد شد .
6- هر کشتی گیر، مربی، سرپرست و سایر اعضای کادر فنی، داوری، پزشکی، رسانه ای و مدیریتی صرفاً می توانند در هر مرحله ( رفت یا برگشت ) از یک باشگاه در رقابت های باشگاه های کشتی کشور حضور داشته باشد.
7- پس از انجام مراسم قرعه کشی ،"سازمان لیگ" نسبت به اعلام برنامه برگزاری مسابقات لیگ برتر اقدام خواهد نمود . لازم به توضیح است برنامه مذکور به هیچ عنوان به تعویق نخواهد افتاد و یا حذف نخواهد شد
تبصره : تعطیلی مسابقات لیگ صرفا بخاطر برگزاری مسابقات مختلف بین‎المللی ، انتخابی تیم ملی ، قهرمانی کشور و غیره ، از طریق سازمان  لیگ ، با هماهنگی مسئولین فدراسیون کشتی صورت میگیرد .
8- کشتی‎گیرانی که درلیگ برتر(سال 1401)کشتی گرفته باشند نمیتوانند درلیگ دسته اول دور بعد شرکت نمایند. (در صورت تائید سازمان لیگ به شکل محدود هر تیم دسته اولی سه کشتی گیر لیگ برتر می تواند جذب نماید) اما کشتی‎گیرانی که در لیگ دسته اول (سال 1401)کشتی گرفته باشند میتوانند در لیگ برتر سال جاری شرکت نمایند
تبصره1 : کشتی‎گیرانی که در لیگ برتر دارای قرارداد بوده ولی در مسابقات شرکت نکرده باشند میتوانند پس از فسخ قرارداد و اخذ  رضایت‎نامه از باشگاه مربوطه در مسابقات لیگ دسته اول شرکت نمایند .
9- یکنفر به عنوان نماینده سازمان لیگ و یک نفر به عنوان سرپرست مسابقات (ترجیحاً رئیس هیات استان مربوطه) و 5 داور بین‎المللی و یک داور ارشد بین المللی به عنوان سرپرست فنی و ژوری همه هفته از طریق سازمان لیگ‏ به مسابقات اعزام خواهند شد .
10-  کشتی گیرانی که به دلیل ضرورت حضور در مسابقات بین المللی  وجهانی در اختیار تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی کشور می باشند، صرفا با مجوز کادر فنی تیم های ملی ذیربط، اجازه حضور در رقابت های لیگ را خواهند داشت. عدم حضور کشتی گیران مذکور، مانع از اجرای برنامه اعلامی لیگ کشتی کشور نخواهد شد. تیم های باشگاهی شرکت کننده باید در برنامه ریزی خود جهت جذب کشتی گیران واجد شرایط به گونه ای عمل نمایند که در صورت محدود شدن امکان استفاده از کشتی گیران مورد نظر کادر فنی تیم های ملی، امکان حضور در مسابقات  مربوطه و اجرای تقویم برگزاری مسابقات را داشته باشند.
تبصره : فقط سازمان  لیگ کشتی مجاز به تغییر برنامه ، آنهم در صورت صلاحدید و وجود مناسبتهای خاص خواهد بود .
11-  در لیگ برتر هر تیم مجاز است فقط باسه کشتی‎گیر ملی پوش برمبنای آخرین نفرات شرکت کننده در رقابت های جهانی( 2022 صربستان ) قرارداد منعقد نماید  و مجاز به استفاده از دو کشتی گیر در هر مسابقه می باشند.
12-  تیم ها می توانند نسبت به عقد قرارداد با 3 کشتی گیر خارجی عنوان دار(قاره ای – جهانی) اقدام و در هر دیدار مجاز به استفاده از 2 کشتی گیر می باشند . ( ضمناً می بایست مبلغ حق ترانسفر اتحادیه جهانی کشتی در هنگام درخواست به امور مالی فدراسیون پرداخت گردد تا فدراسیون برای دریافت مجوز از سوی اتحادیه جهانی کشتی برای کشتی گیران خارجی پیگیری  و نسبت به صدور آی دی کارت اقدام نماید )
13-  کشتی‌گیران غیر ایرانی بایستی هنگام عقد قرارداد رضایت نامه فدراسیون کشور خود و همچنین مجوز اتحادیه جهانی کشتی را ارائه نمایند و مسئولیت اخذ این مجوزها بعهده باشگاه مربوطه می‌باشد .
14-  عقد قرارداد با کشتی‎گیران غیرایرانی ، در کشور مربوطه ، با حضور نماینده سازمان لیگ ، باشگاه و کشتی‎گیر مورد نظر و معرفی نامه  با  تائید و مهر فدراسیون کشتی کشور متبوع ، معتبر خواهد بود (هزینه‎های مربوطه بعهده باشگاه متقاضی میباشد) .
15-  تیم قهرمان لیگ برتر با موافقت سازمان لیگ کشتی و فدراسیون کشتی با هزینه خود به یکی از تورنمنتهای بین‎المللی اعزام خواهد شد .
16-  کلیه هزینه های ایاب و ذهاب ، اسکان و تغذیه در هر مرحله (رفت و برگشت)بعهده خود باشگاه های شرکت کننده می باشد .
شرایط عقد قرارداد لیگ برتر :
1- کلیه باشگاه ها و تیم ها جهت عقد قرار داد با (اعم از کشتی گیر ، مربی، سرپرست ، مشاور داوری ، کادر پزشکی، مشاور رسانه ای و سایر عوامل اجرایی ) باید قبلا رضایت کتبی باشگاه قبلی را دریافت و ارائه نمایند و اگر مدت قرارداد به پایان رسیده باشد اخذ رضایت نامه لازم نیست .
2- کلیه باشگاهها و تیمها جهت عقد قرارداد با کشتی‎گیران و مربیان و سرپرستان  باید قبلا اجازه کتبی هیات کشتی استان مربوطه را دریافت و ارائه نمایند و چنانچه هیات کشتی استان از دادن اجازه خودداری نماید فرد یا باشگاه مربوطه میتواند مراتب را برای حکمیت به  سازمان لیگ کشتی کتباً اطلاع بدهد  تا موضوع با اولویت، در سازمان لیگ بررسی گردد  و رای صادره معتبر و لازم الاجراء میباشد .
3- هر کشتی‎گیر مجاز است با اجازه  هیات کشتی استان خود حداکثر تا سه فصل با باشگاه مورد نظر خود قرارداد منعقد نماید.(قبل ازعقد قرارداد ،کشتی‌گیران بایستی اجازه ‌کتبی هیات استان خود را تحویل سازمان  لیگ نمایند.)
4- هرگونه همکاری و حمایت اجرایی کادر فنی ( مدیر و سرمربی ) تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان که دارای قرارداد رسمی با فدراسیون کشتی می باشند ، تحت هر عنوانی با باشگاه های متقاضی ممنوع می باشد .
5- هر کشتی گیر و اعضا کادر فنی بر مبنای تبار استانی خود مندرج در کارت ملی کشتی مربوطه هنگام عقد قرارداد با تیم باشگاهی مقایر با استان ذیربط ، می باید نسبت به ارائه رضایت نامه رسمی از هیات کشتی استان مبدا اقدام نماید.
6- تعداد مربیان هر تیم حداقل دو مربی و حداکثر شش مربی  بوده که پس از تایید "انستیتو بین المللی کشتی"         می توانند نسبت به عقد قرارداد با تیم مربوطه اقدام نمایند .
7- مبلغ ورودیه هر باشگاه کشتی در رقابت های  لیگ برتر ، در رشته آزاد و فرنگی600 میلیون ریال(معادل 60 میلیون تومان) خواهد بود . در صورتی که مبلغ فوق الذکراز سوی هر باشگاه واریز نگردد ، قرار داد کشتی گیران ذیربط ثبت نخواهد شد.
تبصره 1: باشگاه کشتی متقاضی جهت حضور در رقابت‌های باشگاهی می باید ورودیه یادشده را ، قبل ثبت قرارداد ها ، به حساب شماره  0100429795009  نزد بانک آینده بنام فدراسیون کشتی واریز نمایند .
تبصره2: هر باشگاه شرکت کننده در لیگ برتر می باید مبلغ 6 میلیارد ریال در قالب یک چک بعنوان ضمانت   حسن انجام تعهدات خود ، به امور مالی فدراسیون کشتی تحویل دهد، تا در موارد خاص چک مذکور وصول گردد.
8- قرارداد باید در چهار نسخه (برابر نمونه پیوست) تنظیم و پس از امضاء و اثر انگشت دو طرف و مهر و امضای رئیس سازمان لیگ کشتی ، یک نسخه به باشگاه ، یک نسخه به کشتی‎گیر یا مربی ، یک نسخه به هیات کشتی استان مربوطه و یک نسخه به سازمان لیگ تعلق گرفته و اعتبار حقوقی خواهد داشت .( تعهدنامه کشتی‌گیران برای دوپینگ باید توسط کشتی‌گیران تکمیل ، امضاء و ضمیمه قراداد شود)
9- کشتی‎گیران ، مربیان و سرپرستان میتوانند فقط با یک تیم و در یک رشته آزاد یا فرنگی و فقط در یک مسئولیت سرپرست ، مربی یا کشتی‎گیر قرارداد منعقد نمایند . فسخ قرارداد کشتی‌گیرانی که در مسابقات لیگ کشتی نگرفته باشند با رضایت کتبی دو طرف و انعقاد قرارداد با باشگاه دیگر تا سقف 25 کشتی گیر بلامانع میباشد
10-  هر تیم می بایست برای 10  وزن  ، حداکثر با 25 کشتی‎گیر قرارداد منعقد نماید . تا یکهفته قبل از شروع مسابقات تیمها باید حداقل با 10 کشتی‎گیر قرارداد منعقد نموده و کارت لیگ دریافت نمایند . تیمها میتوانند مابقی کشتی‎گیران را تا پایان مرحله نیمه نهایی  به سازمان لیگ معرفی و  ، قرارداد منعقد نمایند .
11-  هر تیم میتواند برای هر رشته با 6 مربی و یک نفر به عنوان سرپرست  قرارداد منعقد نماید .فقط قرارداد هایی که با امضا و مهر رئیس سازمان لیگ به تائید رسید ه باشد ، دارای اعتبار خواهد بود .
12- کشتی‎ گیران بایستی به هنگام عقد قرارداد وضعیت سربازی خود را مشخص نمایند .
13- کشتی‎گیران دانش‎آموز و یا دانشجو باید بهنگام عقد قرارداد مجوز تحصیلی خود را که به تائید اداره آموزش و پرورش یا دانشکده مربوطه رسیده باشد ارائه نمایند .
14-  تیمها باید مبلغ کل قرارداد را در سه قسط (30% قبل از اولین مسابقه 30% در پایان دور رفت و باقیمانده را دو هفته قبل از پایان مسابقات به کشتی‎گیر پرداخت نمایند و اسناد مربوطه را به طور شفاف و قانونی تنظیم  در صورت لزوم ارائه نمایند .
15-  در زمان عقد قرار داد منعقد شده به میزان  5 درصد مبلغ فوق به مربی سازنده اختصاص داده میشود که توسط باشگاه در وجه مربی پرداخت و مستندات به سازمان لیگ ارائه گردد.
16- کلیه افراد معرفی شده از سوی هر باشگاه برای دریافت کارت مسابقات لیگ ( اعم از کشتی‌گیر، مربی، سرپرست، مشاور داوری، کادر پزشکی، مشاور رسانه‌ای و یا سایر عوامل اجرایی ) می بایست دارای کارت واکسن ،کارت بیمه ورزشی و کارت ملی کشتی باشند. ( کارت های بیمه ورزشی سایر رشته های دیگر مورد تایید نمی باشد. )
17-  بدیهی است قراردادهای صوری و داخلی تیمها  از نظر سازمان لیگ هیچگونه اعتباری نخواهد داشت و مسئولیت این نوع قراردادها بعهده امضاء کنندگان خواهد بود.


مقررات فنی  و وزن کشی مسابقات :
1- اوزان مسابقات لیگ برتر:
کشتی آزاد : 52 تا 57 – 61 – 65 – 70 – 74 – 79 – 86 – 92 – 97 – 125 کیلوگرم
کشتی فرنگی : 50 تا 55 – 60 – 63 – 67 – 72 – 77 – 82 – 87 – 97 – 130 کیلو گرم
(مسابقات با 2 کیلو گرم ارفاق برگزار خواهد شد)
2- استفاده از یک کشتی گیر در 2 وزن در هر مسابقه ممنوع است .
3- هرکشتی‌گیر علاوه بر وزنی که وزن‌کشی نموده است مجاز به حضور در یک وزن بالاتر نیز می باشد به استثنا وزن 125 کیلوگرم کشتی آزاد و 130 کیلوگرم کشتی فرنگی که می بایست هنگام وزن کشی بالاتر از 97 کیلوگرم باشند.
4- وزن کشی مسابقات از ساعت 9 الی 30/9 صبح روز مسابقات انجام خواهد شد .
تبصره : در صورت برگزاری مسابقات به صورت متمرکز سازمان لیگ مجاز به تغییر ساعت وزن کشی می باشد بعد از مراسم وزن کشی ، تازه‎ترین و مهمترین مقررات کشتی با حضور مربیان و سرپرستان توسط سرپرست فنی ارائه می شود و سپس کلینیک داوری برگزار می گردد.
5- چنانچه تیمی در مقابل تیم دیگر حاضر نشود در همه اوزان دیسکالیفه خواهد شد وامتیازات مثبت  مسابقه نصف بعلاوه یک بسود  برنده اعلام خواهد شد .
6- تیمها موظفند ترکیب اصلی تیم را تا 30 دقیقه قبل از شروع مسابقات به نماینده سازمان لیگ تحویل نمایند . چنانچه در زمان مقرر ترکیب تیم به نماینده سازمان لیگ  تحویل نشود کشتی‎گیرانی که در ردیف اول وزن‎کشی قرار دارند قادر بشرکت در مسابقات خواهند بود .
7- چنانچه هریک از کشتی‎ گیران در وزن خود حریف نداشته باشد بهنگام مسابقه بایستی بر روی تشک مسابقه حاضر شده و توسط داور بعنوان برنده معرفی شود  و در صورت عدم حضور کشتی گیر پیروز وفق ضوابط و قوانین هر دو کشتی گیر بازنده اعلام خواهند شد.
8- حضور شش کشتی‎گیردر شش وزن برای رده بزرگسالان الزامی است . در غیر اینصورت آن تیم درتمام اوزان دیسکالیفه بازنده خواهد بود( در چنین مواردی  امتیازمثبت تیم برنده نصف بعلاوه یک میباشد)
9- کشتی‎گیران باید براساس مقررات اتحادیه جهانی کشتی  دارای دوبنده استاندارد با آرم ایران یا باشگاه مربوطه ، کفش کشتی چسب‎دار یا کفش بندداری که با چسب نواری بسته شود مجهز باشند .
10- سرپرستان تیمها مجاز به توافق جهت تغییر زمان وزن‎کشی نمی‎باشند فقط در مواقع اضطراری با صدور مجوز از طریق رئیس سازمان  لیگ چنین اقدامی قابل اجراء خواهد بود .
11- هر یک از کشتی‎گیران به هنگام وزن‎کشی باید کارت مخصوص لیگ را ارائه نمایند .
12- هر تیم مجاز به وزن کشی 13 کشتی گیر در هر مسابقه می باشد و می بایست سه کشتی‎گیر ذخیره را در سه وزن معرفی و  وزن‎کشی نماید .


برچسب ها :

جدید ترین اخبار فدراسیون