به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، فیلا طی نامهای تغییرات قطعی اعمال شده در مجموعه قوانین مربوط به کشتی را که از این پس در هر سطحی از مسابقات و در سراسر جهان لازمالاجرا میباشند اعلام نمود. متن این نامه که توسط روابط عمومی فدراسیون کشتی و به نقل از سایت فدراسیون کشتی روسیه (ترجمه از روسی و مقایسه با انگلیسی) ترجمه شده است، به شرح ذیل میباشد:
همکاران محترم،
همانگونه که مستحضرید در جریان کنگرهی سال گذشتهی فیلا که در پکن برگزار گردید، هیئت رئیسهی این فدراسیون اصلاحاتی چند را در قوانین کشتی تصویب نمود که جملگی این تغییرات طی دو نامه به مورخههای 9 و 25 فوریه به اطلاع تمامی فدراسیونهای تابعه در سراسر جهان رسیدند. تغییرات مذکور در جریان مسابقات بینالمللی مختلف و علیالخصوص مسابقات قارهای سال جاری به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفتند که نهایتاً نیز رضایتبخش اعلام شدند.
از این رو این تغییرات به تصویب رسمی رسیدند و از این پس در تمام مسابقات بینالمللی لازمالاجرا هستند.
لازم به ذکر است که فیلا به زودی ویراست جدید قوانین کشتی را چاپ و منتشر خواهد نمود.
الف) قوانین مربوط به هرسه رشته:
1- داوری مسابقات
هیئت داوری هر مسابقه تشکیل میشود از: داور، قاضی و رئیس تشک. اخذ تمامی تصمیمات بایستی به اتفاق آرا و یا اکثریت آرا (2 رأی از 3 رأی) صورت پذیرد. هیئت داوری در اخذ تصمیمات خود [در جریان مسابقه] مجاز به استفاده از تصاویر ویدئویی نمیباشد.
2- حق کشتیگیر برای اعتراض
اعتراض، عملی است که در آن به مربی اجازه داده میشود تا به نمایندگی از کشتیگیر خود، خواهان توقف مسابقه و بازبینی نوار ویدئو شود. امکان استفاده از این قابلیت تنها محدود به مسابقاتی است که با استانداردهای فیلا و توسط کمیتهی اجرایی تصویربرداری میشوند. مربیان برای اعلام اعتراض خود بایستی به محض داده شدن امتیاز توسط داوران، با بلند کردن راکتی که به همین منظور در اختیار ایشان قرار گرفته است، مخالفت خود را با رأی داور اعلام نماید. البته اگر خود کشتیگیر با اعتراض مربیاش موافق نباشد، مسابقه ادامه مییابد.
موارد خاص:
- هر کشتیگیر در طول مسابقه حق یک اعتراض را دارد. اگر در اثر اعلام اعتراض توسط کشتیگیر، هیأت داوران فیلم را بازبینی کرده و رأی قبلی را تغییر دهد، در این صورت حق آن کشتیگیر برای یک اعتراض دیگر تا انتهای مسابقه کماکان محفوظ خواهد بود.
- اما اگر هیأت داوری و یا هیأت ژوری همان رأی قبلی را تأیید نماید، در اینصورت کشتیگیر معترض تا انتهای مسابقه دیگر حق اعتراض نخواهد داشت و به حریف او نیز یک امتیاز فنی داده میشود.
- رئیس تشک میتواند به منظور بررسی اعتراض وارده، به محض آنکه دو کشتیگیر در یک وضعیت خنثی قرار گرفتند، درخواست توقف مسابقه را بدهد.
- در صورتی که یکی از دو کشتیگیر در حال اجرای فن باشد و تا زمانی که داور اعلام وضعیت سرپا نکرده باشد، امکان دادن اعتراض وجود ندارد.
- مربی صرفاً میتواند اعتراضش را از همان محل استقرار خود اعلام نماید و برای انجام این کار نمیتواند روی تشک برود و یا به میز داوران نزدیک شود.
- در زمان رسیدگی به اعتراض وارده، حق هیچ گونه مشاورهی فیمابین، به اعضای هیأت داوران داده نمیشود.
- بعد از اتمام رسیدگی به اعتراض وارده، ابتدا داور وسط رأی خود را اعلام مینماید و به دنبال آن، قاضی از همان محل استقرار خود توسط اسباب مقتضی و در دسترس (تابلوی دستی و یا الکترونیکی) اعلام نظر میکند. اگر رئیس تشک نیز با آراء اعلام شده موافق باشد، دیگر نیازی به دخالت هیئت ژوری نخواهد بود.
- در صورتی که رئیس تشک با رأی قاضی و داور وسط مخالف باشد، وی باید نظر هیئت ژوری را کسب نماید. در این حالت نظر هیئت ژوری قطعی و غیرقابل بحث و اعتراض خواهد بود.
- بعد از اعلام رأی نهایی هیئت داوران و یا هیئت ژوری، درخواست شمارش دوبارهی امتیازات مجاز نمیباشد.
- رسیدگی به اعتراض بلافاصله پس از بلند شدن راکت سفید توسط مربی آغاز میشود و مربی هم بعد از انجام این کار دیگر نمیتواند اعتراض خود را پس بگیرد.
3- هیأت ژوری هیئت ژوری به گروهی از کارشناسان عرصهی قضاوت اطلاق میشود که عملکردشان عبارت است از نظارت بر اجرای دقیق قوانین مصوب فدراسیون جهانی کشتی در رویدادهای خاص فیلا؛ به عنوان نمونه: رقابتهای المپیک، مسابقات قهرمانی جهان، سایر رقابتهای جهانی و قارهای و رقابتهای جایزهبزرگ طلایی.
اعضای هیئت ژوری عیارتند از: رئیس فیلا، معاون وی و سه مدرس فیلا که از میان اعضای هیئت رئیسهی این فدراسیون و یا قضات و داوران ذی صلاحیت (بسته به ملیت کشتیگیران) انتخاب میگردند. در طول برگزاری مسابقات، هر تشک هیئت ژوری خودش را دارد.
وظایف:
- کوشش بر رعایت تمامی قوانین [توسط عوامل برگزاری مسابقه] در طول برگزاری یک مسابقه تا زمانی که داور، کشتیگیر برندهی تایم و یا مسابقه را مشخص نماید.
- یکی از اعضای هیئت ژوری به عنوان مسئول هماهنگی منصوب میشود و از طرف سایر اعضا وظیفهی اعلام رأی این هیئت را [در مواقع نیاز] عهدهدار میگردد.
- اگر هیئت ژوری متوجه سر زدن اشتباهی فاحش در نحوهی برگزاری، شمارش امتیازات و یا محاسبهی زمان بشود، مسئول هماهنگی این هیئت وظیفه دارد این مورد را به رئیس تشک اطلاع دهد و از او بخواهد که آن را رفع و تصحیح نماید.
- اگر هیئت ژوری ملاحظه کند که رئیس تشک برای رسیدگی به اعتراض وارده اقدام به توقف مسابقه ننموده است، مسئول هماهنگی هیئت باید از وی بخواهد تا این کار را فوراً و بعد مشخص شدن وضعیت جاری در مسابقه انجام دهد.
- در زمان بازبینی نوار ویدئو، هیئت ژوری حق ندارد با هیئت داوران وارد مذاکره شود؛ چرا که آنها در اخذ تصمیم باید مستقل عمل کنند.
- اگر هیئت داوران تصمیمی را به اتفاق آرا اتخاذ نماید (یعنی رأی موافق رئیس تشک نیز الزامی است)، این تصمیم قطعی بوده و هیئت ژوری نیز حق دخالت ندارد.
- اگر رئیس تشک با رأی داور وسط یا قاضی تشک موافقت نداشته باشد، در این صورت وی باید برای حل مشکل، نظر و تصمیم هیئت ژوری را جویا شود. تصمیم هیئت ژوری نیز قطعی و غیرقابل بحث خواهد بود.
- هر کدام از اعضای هیئت ژوری باید یک راکت سفید، یک راکت آبی و یک راکت قرمز در اختیار داشته باشد تا رأی وی در معرض دید همه قرار گیرد.
- بعد از اعلام رأی نهایی هیئت داوران و یا هیئت ژوری، حق هیچگونه اعتراضی به هیئت رئیسهی فیلا، CAS و یا هر داور دیگری وجود ندارد.
- هیئت رئیسهی فیلا در هر زمانی که متوجه شود اشتباه فاحشی در به کار بستن قوانین و یا بررسی اعتراضات وارده روی داده است، میتواند هر کدام از اعضای هیئت داوران و یا هیئت ژوری را (که مسئولیت اشتباه متوجه وی میباشد) از لیست کنار بگذارد.
- مسئولیت ارزیابی کار داوران و نیز تهیهی گزارشی مکتوب از این کار از دیگر مسئولیتهای هیئت ژوری میباشد.
4- جریمهی کشتی منفعلانه تمام جریمههایی که در مجموعه مقررات کشتی به عملکرد منفعلانه و دفاع صرف و کشتی تأخیری اختصاص داشت، کماکان به قوت خود باقی میماند؛ اما از داوران انتظار میرود که در زمان تصمیمگیریهایشان سختگیرتر و جدیتر باشند، علیالخصوص توصیه میشود که از عبارت یک کلمهای "اخطار" استفاده گردد و اگر شیوهی ممنوعه توسط کشتیگیر خاطی ادامه پیدا کند، به وی اخطار و به حریف وی امتیازات مقتضی داده شود.
منظور از نقض قوانین عبارت است از:
- فرار از وضعیت سرشاخ
- خارج شدن از تشک
- خروج از تشک بعد از اعلام کلینچ
- امتناع کشتیگیر از سرشاخ شدن و مبارزه کردن در وضعیت سرپا
- دفاع در وضعیت خاک به نحوی که با حرکات بدن و یا منبسط کردن (اتساع) پا در کشتی فرنگی امکان اجرای فن را از حریف سلب نماید.
توجه – توجه!: در این وضعیت به هیچ وجه نباید به حریف کشتیگیر خاطی (که طبق شرح بالا امکان اجرای فن را سلب مینماید) اخطار و یا امتیاز فنی داده شود!
ب) قوانین خاص کشتی فرنگی
هنوز هم مانند قبل، تعریف برد در این رشته عبارت است از: کسب پیروزی در دو وقت که هر کدام 2 دقیقه به طول میانجامد (90 ثانیه در سرپا و 30 ثانیه در خاک). کشتیگیری که در کلینچ برنده شود، یا میتواند وضعیت کندهکشی را انتخاب کند و یا وضعیتی را که در آن باید یک زانویاش روی تشک و دو کف دستاش روی کمر حریف قرار بگیرد. در هر تایم، کشتیگیری که در 90 ثانیهی ابتدایی با امتیاز برنده شود، حق انتخاب در کلینچ با او خواهد بود و حتی اگر در 30 ثانیهی آخر که همان زمان کلینچ باشد نتواند امتیازی کسب کند، جریمه نخواهد شد. در این وضعیت، اگر کشتیگیر کلینچگیرنده نتواند از موقعیت خود استفادهی بهینه نماید، داور باید دوباره کشتیگیران را به وضعیت سرپا فرا بخواند تا 30 ثانیه تمام گردد. در انتهای زمان 2 دقیقه (90+30)، برندهی آن تایم توسط داور اعلام میشود.
اگر بعد از سپری شدن زمان 90 ثانیه نتیجه همان 0-0 باشد، کلینچ در ابتدا به کشتیگیر دوبندهی قرمز داده میشود. اگر همین وضعیت در تایم دوم هم تکرار شود، این بار کشتیگیر آبی است که کلینچگیرنده خواهد بود.
در صورتی که 90 ثانیه با امتیاز 0-0 پایان پذیرد، کشتیگیر کلینچ گیرنده باید در پایان وقت 30 ثانیه از نظر امتیازی برتری داشته باشد تا به عنوان برندهی تایم اعلام گردد. اگر او طی این مدت نتواند هیچ امتیازی به دست آورد، به کشتیگیر حریف یک امتیاز داده شده و خود او نیز به عنوان برنده اعلام میگردد.
در صورتی که هر کشتیگیر یک تایم را برده باشد و تایم سوم نیز با نتیجهی 0-0 تمام شود، حق انتخاب کلینچ به کشتیگیری داده میشود که در مجموع دو تایم دیگر امتیاز فنی بیشتری نسبت به حریفاش کسب کرده باشد. اگر هر دو کشتیگیر از نظر مجموع امتیازات تایمهای اول و دوم در وضعیت برابری قرار گیرند، باید بسته به موقعیت یکی از راهکارهای ذیل به کار گرفته شوند:
1- مجموع اخطارها
2- ارزش امتیازات (هرچه امتیاز درشتتر=باارزشتر)
3- قرعه – در صورتی که بعد از به کارگیری دو راهکار فوق نیز دو کشتیگیر کماکان مساوی باشند
اگر در مدت 30 ثانیه، کشتیگیر کلینچگیرنده نتواند امتیاز فنی کسب کند، در اینصورت به حریف او یک امتیاز داده شده و خود او نیز به عنوان برنده اعلام میشود.
آبی | قرمز | تایم |
- | 3 | 1 |
3 | - | 2 |
1 | 1 | 3 |
در مثال فوق، آخرین امتیاز تایم سوم را کشتیگیر آبی کسب کرده است. در چنین وضعیتی حق کلینچ با اوست و در صورتی که نتواند در طی مدت 30 ثانیه، امتیازی را کسب کند، جریمه نخواهد شد (امتیازی از دست نمیدهد).
آبی | قرمز | تایم |
3 | 1+1+1 | 1 |
1 | 2 | 2 |
- | 1 | 3 |
در این وضعیت حق انتخاب کلینچ با کشتیگیر قرمز است (زیرا مجموع امتیازاتاش بیشتر است) و حتی اگر هم نتواند در 30 ثانیهی باقیمانده امتیازی را کسب کند، جریمهای در انتظار وی نخواهد بود.
آبی | قرمز | تایم |
- | 3 | 1 |
2 | 1 | 2 |
- | - | 3 |
همانگونه که مشاهده میشود، حق انتخاب (کلینچ دادن و یا گرفتن) با کشتیگیر دوبندهی قرمز است. در این وضعیت اگر کشتیگیر مجری فن نتواند امتیاز کسب کند، این امتیاز به حریف وی داده میشود و او با این امتیاز به عنوان برندهی مسابقه اعلام میشود.
آبی | قرمز | تایم |
- | 3 | 1 |
3 | - | 2 |
- | - | 3 |
در این وضعیت داور ملزم به برداشتن قرعه (انتخاب گوی) میباشد. کشتیگیری که گوی به نفع او در بیاید اگر ظرف 30 ثانیه نخستین امتیاز را کسب نکند، آنگاه این کشتیگیر حریف است که یک امتیاز گرفته و به عنوان برنده اعلام میشود.
آبی | قرمز | تایم |
- | 5 | 1 |
3 | - | 2 |
1 | 1 | 3 |
در وضعیت فوق، کشتیگیر دوبندهی آبی آخرین امتیاز فنی را در تایم سوم کسب کرده است. انتخاب کلینچ با اوست و حتی اگر نتواند در 30 ثانیهی کلینچ امتیازی به دست آورد، جریمه نخواهد شد.
آبی | قرمز | تایم |
1+1 | 2+0 | 1 |
1+1+1 | 3 | 2 |
- | - | 3 |
در این وضعیت حق انتخاب با کشتیگیر آبی است (کلینچ دادن و یا گرفتن). در این وضعیت اگر کشتیگیر مجری فن نتواند ظرف 30 ثانیه هیچ امتیازی کسب کند، در اینصورت حریف وی یک امتیاز گرفته و برندهی کشتی میشود.
آبی | قرمز | تایم |
1 | 2 | 1 |
2 | 1 | 2 |
- | - | 3 |
در این وضعیت داور ملزم به برداشتن گوی است و کشتیگیر برندهی گوی، مجری فن خواهد بود، اما اگر وی نتواند در این 30 ثانیه امتیازی کسب کند، آنگاه این امتیاز به حریفاش داده شده و او با این امتیاز برندهی مسابقه میشود.