متن سند برنامه راهبردی کشتی جمهوری اسلامی ایران اعلام شد.
سند برنامه راهبردی کشتی جمهوریاسلامی ایران
2028- 2021
مجمع عمومی فدراسیون کشتی در مورخ 1399/10/09 و هیئت ریسهفدراسیون کشتی نیز در مورخ 22/10/1399، بنا به پیشنهاد فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران، سند برنامه راهبردیکشتی جمهوری اسلامی ایران (2021- 2028) را در قالب 24 ماده به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱- اصول و ارزشهای حاکمبر برنامه راهبردی کشتی و فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران عبارتند از:
1. ارتقاء و نهادینه نمودن روحیه و منش پهلوانیدر کشتی
2. اخلاقمداری، تعهد و پایبندی به ارزشهایایرانی- اسلامی
3. عدالت محوری مشتمل بر شایستهسالاری، رفعتبعیضها و برخورداری از فرصتهای برابر پیشرفت برای همه کشتیگیران، مربیان وداوران
4. شفافیت در تصمیمها، فرصتها و انتخابها
5. ارتقاء همدلی، تفاهم و تعامل میان اهالی کشتی
6. مبنا قرارگرفتن کارآئی و اثربخشی فدراسیون وهئیتهای کشتی استانی
7. ارتقاء بهرهوری منابع مادی و انسانی
8. پاسخگوئی و مسئولیتپذیری دستاندرکاران ومتولیان کشتی
9. حفاظت از سلامت و تندرستی پایدار کشتیگیران
ماده 2- چشمانداز کشتی جمهوریاسلامی ایران در افق 2028 عبارت است از:
با استعانت از خداوند متعال، اتکال به قدرتلایزال الهی و در پرتو عزم ملی و تکیه بر اشتیاق، قابلیتها و استعداد ناب ایرانیبا هدف پیریزی زمینههای تحول و ارتقاء در کشتی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب یکتلاش برنامهریزی شده، مدبرانه و با کسب نظرات و آراء تمامی اهالی و اصحاب کشتی،سند چشمانداز سال 2028 کشتی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:
کُشتی ورزش ملی و آئینی ایرانیان،ورزشی است پرافتخار، محبوب نزد خانوادههای ایرانی، پرچمدار ورزش ایران در میادینبینالمللی، دستیافته به جایگاه اول بازیهای المپیک (رشته های آزاد وفرنگی)، ارزشآفرین و عزتبخش در مسیرایران مقتدر.
ماده 3- اهداف کلان کشتیجمهوری اسلامی ایران در افق 2028 عبارتند از:
1. تبدیل فدراسیون کشتی به یک سازمان ورزشیپیشرو، خلاق، چابک، کارآمد و مبتنی بر مدیریت علمی؛
2. قرارگیری مستمر تیمهای ملی رشتههای آزاد وفرنگی در سکوهای سه گانه مسابقات رسمی بینالمللی در ردههای سنی جوانان، امید وبزرگسالان؛
3. اشاعه و نهادینهسازی نگرش المپیکمحور به مدیریتو راهبری کشتی با تاکید بر تیم ملی بزرگسالان؛
4. تحول در نظام آموزش و تربیت مدرسان، مربیان،کشیگیران و داوران کشتی؛
5. احیاء و ارتقاء نظام باشگاهداری درکشتی،ساماندهی و فعالسازی هیئتهای کشتی استانی و ساماندهی لیگهای کشتی (با تاکید برلیگ برتر بزرگسالان و لیگ استانی نوجوانان)؛
6. تحول در کشتی پایه و بنیانسازی برای موفقیتمستمر کشتی؛
7. فراهمسازی امکانات پایه و منابع مالی پایدارموردنیاز برای توسعه کشتی؛
8. نهادینهسازی برنامهمحوری و قانونگرایی درکشتی ایران؛
9. تقویت برند کشتی، بسط و ارتقاء فرهنگ غنی کشتیدر ورزش ایران؛
ماده 4- اهداف کمی کشتی جمهوریاسلامی ایران در افق 2028 عبارتند از:
شاخص |
واحد سنجش |
2021
(المپیک) |
2022 |
2023 |
2024
(المپیک) |
2025 |
2026 |
2027 |
2028
(المپیک) |
جایگاه تیمی در المپیک
(آزاد و فرنگی) |
رتبه |
جزء چهار تیم اول |
- |
- |
جزء سه تیم اول |
- |
- |
- |
اول |
تعداد طلا در المپیک
(آزاد و فرنگی) |
تعداد |
حداقل ۱ |
- |
- |
حداقل ۲ |
- |
- |
- |
حداقل ۳ |
جایگاه تیمی در مسابقات جهانی
(آزاد و فرنگی) |
رتبه |
- |
جزء سه تیم اول |
جزء دو تیم اول |
- |
جزء دو تیم اول |
جزء دو تیم اول |
اول |
- |
خانههای کشتی ملی تجهیز شده |
تعداد |
2 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
خانههای کشتی استانی ساخته، تعمیر و تجهیز شده |
تعداد |
5 |
15 |
25 |
31 |
40 |
50 |
60 |
62 |
جمعیت کشتیگیر بیمه شده |
نفر |
90000 |
150000 |
250000 |
350000 |
450000 |
550000 |
650000 |
800000 |
تعداد کرسیهای جهانی ایران در اتحادیه جهانی |
تعداد |
۱ |
۱ |
۱ |
۲ |
۲ |
۲ |
۲ |
۳ |
درصد مربیان آموزش دیده، فعال و مورد تایید انستیتو کشتی به کل مربیان |
درصد |
20 |
50 |
100 |
- |
- |
- |
- |
- |
ماده 5- فدراسیون با هدف پیریزیبنیانهای تحول علمی و بنیادین در کشتی کشور، محقق نمودن و نظارت بر حسن اجرایصحیح این برنامه، «شورای راهبری سند و سیاستگذاری کشتی» را با عضویت افرادزیر تشکیل دهد:
1. رئیس فدراسیون کشتی (رئیس شورا)
2. صاحبنظر حوزه برنامهریزی راهبردی به انتخابفدراسیون
3. رئیس انستیتو کشتی
4. چهار پیشکسوت یا صاحبنظر کشتی به انتخاب فدراسیون(2 نفر رشته آزاد و 2 نفر رشته فرنگی)
5. سه نفر از روسای هیئتهای کشتی استانی
6. نماینده وزارت ورزش
7. یک نفر فعال اقتصادی به انتخاب فدراسیون
8. یک نفر صاحبنظر حوزه رسانه به انتخابفدراسیون
9. یک نفر صاحبنظر حوزه فرهنگی- مذهبی به انتخابفدراسیون
10. سرمربیان تیمهای ملی بزرگسالان و جوانان کشتیآزاد و فرنگی حسب ضرورت و تشخیص فدراسیون
11. سایر افراد حسب ضرورت و تشخیص فدراسیون
تبصره - آئیننامه اجرایی مربوط به این ماده سه ماه پس از تصویب سند برنامهاز سوی فدراسیون تدوین و ابلاغ میگردد.
ماده ۶- فدراسیون موظف است درراستای ارتقاء کارآیی و اثربخشی خود در تحقق اهداف این برنامه و تبدیل به یکسازمان ورزشی پیشرو، درآمدزا، خلاق و داناییمحور، اقدامات زیر را به انجامبرساند:
1. اصلاح ساختار فدراسیون در راستای کوچکسازی،چابکسازی و ارتقاء بهرهوری از منابع سازمان؛
2. عقد تفاهمنامه بامراکز علمی- تحقیقاتی و دانشگاههای معتبر کشور برای همکاری در توسعه کمی و کیفیکشتی در ایران؛
3. برقراری ارتباطموثر و سازنده میان فدراسیون کشتی با سایر دستگاههای اجرایی و نهادهای دولتی وغیردولتی ؛
4. تعریف شرایط احرازاعم از چارچوبها و معیارها فنی، تحصیلی، مهارتی و نیز منشور اخلاقی پستهایمدیریتی و اجرایی فدراسیون؛
5. راهاندازی سیستمجامع منابع انسانی و برنامهریزی به منظور ارتقاء سطح معیشتی- رفاهی پرسنلفدراسیون؛
6. استقرار زیرساختهایالکترونیک نمودن و هوشمند کردن خدمات فدراسیون به اهالی کشتی از طریق ایجاداپلیکیشن، طراحی وبسایت جدید و امثالهم؛
7. استفاده از فناوریهاینوین و IT محور نمودن حداکثری فعالیتها و وظایف فدراسیون؛
ماده7- فدراسیون موظف است با هدف نهادینهسازی برنامهمحوری و قانونگراییدر کشتی ، اقدامات زیر را به انجام برساند:
1. تشکیل دفتر طرح وبرنامه فدراسیون کشتی و تحقق برنامهریزی غلتان در انستیتو کشتیبه عنوان یک فدراسیون پیشرو؛
2. تدوین برنامه بیستساله کشتی جمهوری اسلامی ایران و ارائه به شورای راهبری سند وسیاستگذاری کشتی؛
3. تدوین دستورالعملهایلازم جهت پاسخگوئی و نظارت بر عملکرد ارکان کشتی (کادر فنی تیمهای ملی، هیئتهایکشتی استانی و کمیتههای مختلف فدراسیون) به فدراسیون؛
ماده 8- فدراسیون موظف است باهدف بسط عدالت محوری و شایسته سالاری در کشتی کشور، اقداماتزیر را به انجام برساند:
1. تدوینمعیارها و مولفههای موثر بر فرایندهای انتخاب ملیپوشان ؛
2. تدوینمعیارها و مولفههای موثر بر انتخاب کادرفنی تیمهای ملی (هم ازبعد فنی و هم اخلاقی)؛
3. تدوینمعیارها و مولفههای موثر بر انتخاب و ارتقاء داوران ؛
تبصره- فدراسیون ظرف مدت 3ماه از ابلاغ این سند، چرخههای انتخابی ملیپوشان و کادرفنی تیمهای ملی را تدوینو ابلاغ مینماید.
ماده 9- فدراسیون موظف است درراستای اشاعه و نهادینهسازی نگرش المپیکمحور، ضمن مبنا قراردادن بازیهای المپیکبه عنوان مهمترین آوردگاه جهانی، اقدامات زیر را انجام دهد:
1. بازتنظیم برنامههای کشتی کشور (اعم از رقابتهایداخلی و اعزامهای خارجی) متناسب با مقاطع برگزاری المپیک و هدفگذاریهایفدراسیون؛
2. بازنگری در شیوههای برگزاری مسابقات ردههایسنی پایین به ویژه خردسالان و نونهالان؛
3. بازنگری در اهداف و سازوکارهای اعزامهای بینالمللیکشتیگیران خردسالان و نونهالان؛
4. امکانسنجی پیریزی ترتیبات مربوط به اعطایحقوق ثابت به ملیپوشان با همکاری وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک؛
ماده 10- فدراسیون موظف است باهدف تحول بنیادین در نظام آموزش کشتی و به ویژه تربیتنسل جدیدی از مدرسان و مربیان کشتی، اقدامات زیر را به انجام برساند:
1. فعالسازیو محوریت قراردادن انستیتو کشتی در حوزه تحول آموزشی و نهادینهسازیآن در سراسر کشور؛
2. اعزام مدرسان به دورههای آموزشی فدراسیونجهانی کشتی و یا دورههای مشترک با کشورهای صاحب کشتی؛
3. عقد قرارداد خواهرخواندگی در کشتی با کشورهایصاحب کشتی و تبادل تجارب دوطرفه؛
4. پیوند میان دانشگاه و مراکز علمی- تحقیقاتی بافدراسیون در حوزه تولید دانش و انجام پژوهشهای کاربردی لازم در اصلاح و تحول کشتی؛
5. تولید محتواهای آموزشی متنوع اعم از کتابچه،دستورالعمل، بخشنامه و ویدئوکلیپهای آموزشی مختلف برای مربیان ردههای سنی؛
6. تشکیل کمیته آمار و اطلاعات با هدف بهروزآوریو تقویت بانک اطلاعات کشتیگیران در قالب «کارت ملی کشتیگیر»؛
7. تدوین و ابلاغ دستورالعملها و آئیننامههایآموزش همسان تمرینات در باشگاههای کشتی توسط انستیتو کشتی؛
8. سازماندهی و بازطراحی سازوکارهای صدور و تمدیداعتبار کارتهای مربیگیری به متقاضیان و قهرمانان کشتی و یکساله نمودن اعتبارکارتهای مربیگری؛
9. ارتقاءانگیزش مربیان سازنده و حراست از حقوق معنوی آنان در تربیت کشتیگیرانردههای پایه؛
10. حضور مستمر یک داور آشنا به قوانین و مقررات روز کشتی درکنار تیمهای ملی در فرایندهای آمادهسازی تیمها و مسابقات رسمی بینالمللی؛
11. ایجاد کارگروهی برای تحلیل و آنالیز تمرینات تیمهای ملی وهشدار بیشتمرینی یا کمتمرینی به مربیان؛
ماده 11- فدراسیونموظف است با هدف احیاء و ارتقاء نظام باشگاهداری درکشتی،اقدامات زیر را به انجام برساند:
1. تعریف ضوابط و معیارهای صدور جواز تاسیس و فعالیت باشگاههای(لیگی و تمرینی) کشتی و نیز ارائه دستورالعملهای لازم در خصوصساختار، ارکان، امکانات، اعضای کادر فنی و پشتیبانی این باشگاهها با همکارینهادهای ذیربط؛
2. تدوین سازوکارهای نظارتی فدراسیون و هیئتهایکشتی استانی بر عملکرد باشگاههای (تمرینی) کشتی (نحوه تمرینات و آمادهسازی،رفتارهای مربیان و ...)؛
3. الزامباشگاههای لیگی کشتی به بهرهگیری از مشورتهای متخصصین تغذیه وبدنسازی مجرب و موردتایید انستیتو کشتی به صورت مستمر در طول دوره لیگ؛
4. تدوین شیوهنامهای جهت حضور کادرفنی تیمهای ملی و قهرمانان کشتی در باشگاههای تمرینی کشتی سراسر کشوربه منظور ایجاد انگیزه در نسل جدید و تمرین دادن و آموزش به مربیان سازنده و پایه ؛
ماده 12- فدراسیون موظف است باهدف ساماندهی و فعالسازی هیئتهای کشتی استانی، اقدامات زیر را به انجام برساند:
1. فعالسازی هیئتهای استانی کشتی به منظور حضورحداقل یک تیم در لیگ برتر کشتی ؛
2. بازدید از استانها و جلب همکاری مقامات،نهادهای دولتی و غیردولتی استان برای سرمایهگذاری و حمایت مادی و معنوی از توسعه کشتی در استان در بعد زیرساختها،امکات و اعطای مشوقهای لازم؛
3. ارزشیابی هیئتهایکشتی استانی مبتنی بر معیارها و شاخصهای عملکرد تدوین شده توسط انستیتو کشتی (ازجمله افزایش تعداد کشتیگیر جذب و بیمه شده در استان به طور متوسط دو برابر سالقبل، میزبانی مسابقات و رویدادهای کشتی، برگزاری مستمر و موفق لیگهای کشتی استانیدر رده نوجوانان، برگزاری دورههای آموزشی و دانشافزایی برای مربیان فعال و سایرشاخصها)؛
4. تعریف معیارها وضوابط مربوط به انتخاب روسای هیئتها؛
5. تدوین سازوکارتوزیع اعتبارات بین هیئتهای کشتی مبتنی بر شاخصها و امتیازات کسب شده توسطهر هیئت؛
6. برگزاری اردوهایتیمهای ملی و رقابتهای مختلف کشتی (جام تختی، لیگهای کشتی، جام موحد، جام شاهد،جام روز جهانی کودک و سایر مسابقات کشوری) در استانها؛
تبصره- فدراسیون آئیننامهها و دستورالعملهایمربوط به هر یک از این موارد را با محوریت انستیتو کشتی تدوین و ظرف مدت 3 ماهابلاغ کند.
ماده 13- فدراسیون موظف است باهدف ساماندهی لیگ کشتی در ردههای مختلف، اقدامات زیر را به انجام برساند:
1. برنامهریزی به منظور تبدیل لیگ برتر کشتیکشور به بهترین لیگ کشتی جهان؛
2. دعوت از باشگاههای مطرح و برجسته ورزشی کشوربرای حضور در رقابتهای لیگ برتر کشتی بزرگسالان و لیگهای کشتی نوجوانان استانی؛
3. برگزاری منظم لیگ کشتی رده بزرگسالان کشوری؛
4. برگزاری منظم لیگهای استانی نوجوانان باهمکاری هیئتهای کشتی استانی؛
ماده 14- فدراسیون موظف است باهدف توسعه و تحول بنیادین در کشتی پایه ، اقداماتزیر را به انجام برساند:
1. جایگزینی مسابقات «جشنواره فنون» به جایمسابقات رسمی در رده خردسالان ؛
2. برگزاری مسابقات بدون کاهش وزن برای رده سنینونهالان؛
3. برگزاری اردوهای آمادهسازی- انگیزشی نونهالانبه صورت متمرکز در شهر تهران (خانههای کشتی شهیدهادی و شهید صدرزاده) به صورت هر سه ماه یک بار؛
4. بازطراحی تمریناتو شیوههای آمادهسازی ردههای سنی پایین به صورت سالانه با محوریت انستیتوکشتیمتناسب با ساختار و ویژگیهای بدنی کشتیگیران؛
5. اولویت قراردادنسلامت کشتیگیران پایه (خردسال، نونهال ونوجوان) و جلوگیری از کم کردن وزن آنها؛
6. کاهش سن ورود بهکشتی برای خردسالان به ۹ سال ؛
7. استعدادیابی درسنین پایین و حفاظت فعال از فرایندهای رشد و بالندگی آنها؛
8. توسعه پایگاههایاستعدادیابی در سراسر کشتی؛
9. پرورش استعدادیابهایبادانش، کاربلد و با انگیزه با محوریت انستیتو کشتی؛
10. ایجاد و تعریف سازوکارهای انگیزشی برای مربیان پایه؛
11. استفاده از ظرفیت قهرمانان و مدالآوران در باشگاههایتمرینی و کانونهای کشتی جهت ترغیب خردسالان، نونهالان و نوجوانان کشتی؛
12. احیاء کانونهای کشتی در مدارس و آموزشگاههای کشور؛
13. اعطای بورسیههای تحصیلی به استعدادهای ناب شناسایی شده باهمکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش؛
14. تشکیل کارگروه مخصوص تکتیک و تاکتیک و ابداع فنون جدید بامحوریت انستیتوکشتی؛
15. تخصیص ردیف اعتباری و بودجه مشخص برای توسعه کشتی در ردههایپایه؛
ماده 15- فدراسیون موظف است باهدف مبارزه با دوپینگ و بازدارندگی کشتیگیران از اینعمل، ترتیبات لازم به منظور ا خذ تعهدات حقوقی از کشتیگیران و نیز باشگاههایآنان را در خصوص عواقب مثبت اعلام شدن تست دوپینگ، فراهم نماید.
تبصره- دستورالعمل اجرایی اینماده ظرف 3 ماه از ابلاغ این سند، تدوین و به کلیه باشگاهها و ورزشکاران، ابلاغخواهد شد.
ماده 16- فدراسیون موظف است بهمنظور ارتقاء تعاملات و همفکری میان مربیان تیمهای ملی ردههای سنی (درآموزش و تربیت کشتیگیران و انتقال به ردههای سنی بالاتر ) اقداماتزیر را به انجام برساند:
1. ایفای نقش سرمربی تیم ملی رده پایینتر بهعنوان مربی تیم ملی رده بلافصل بالاتر؛
2. برگزاری جلسات مشترک ماهانه میان سرمربیان ومربیان تیمهای ملی ردههای مختلف توسط مدیر تیمهای ملی و ارائه گزارش به رئیسفدراسیون؛
ماده 17- فدراسیون موظف است بابهرهگیری از ظرفیتهای دیپلماسی ورزشی، به منظور توسعه و بسط کشتی در ایران،اقدامات زیر را انجام دهد:
1. رایزنی و بهرهگیریاز دیپلماسی ورزشی جهت افزایش کرسیهای ایران در اتحادیه جهانی
2. مذاکره با کشورهایصاحب کشتی جهت برگزاری اردوهای مشترک
ماده 18- فدراسیون موظف است بامنظور توسعه متوازن کشتی در سراسر کشور با توجه به استعدادها وقابلیتهای هر منطقه و نیز تکمیل شبکه زیرساختهای موردنیاز این ورزش در کشور،اقدمات زیر را به انجام برساند:
1. پیگیری ساخت،بازسازی و تجهیز 62 خانه کشتی استانی در استانهایمستعد و شهرستانهای کشتیخیز تا انتهای برنامه؛
2. عقد تفاهمنامه باوزارت آموزش و پرورش، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، وزارت نفت و دانشگاه آزاد اسلامی به منظور بهرهگیریاز تسهیلات، امکانات و زیرساختهای آموزشی- رفاهی آنان در استانهای مختلف کشور درراستای توسعه کشتی؛
ماده 19- فدراسیون موظف است بامنظور فراهمسازی منابع مالی موردنیاز و پایدار برای توسعه کشتی، اقدامات زیر رابه انجام برساند:
1. عقد قرارداد بااسپانسرهای مختلف تبلیغات محیطی، اسپانسر لیگ و اسپانسر البسه کشتیگیران؛
2. تنوعبخشی به ردیفهایدرآمدی فدراسیون کشتی؛
3. شناسایی و پیشنهادایجاد منابع درآمدی پایدار برای باشگاههای کشتی و کشتیگیران؛
4. انجام مطالعه برروی راهکارهای تامین مالی کشتی در کشورهای صاحب کشتی و الگوگیری از آنان؛
5. مذاکره و رایزنیبا شرکتها و موسسات اقتصادی بزرگ جهت سرمایهگذاری در کشتی در راستای عمل به بخشیاز مسئولیتهای اجتماعی آن شرکت و موسسه؛
6. راهاندازیاپلیکیشن ( APP ) اختصاصی کشتی با هدف خدماترسانی بهاهالی کشتی و ایجاد زمینه درآمدزایی برای فدراسیون؛
ماده 20- فدراسیون موظف است بهمنظور ایجاد کادر مربیان توانمند، بادانش و اخلاقمدار در کشتیکشور، اقدامات زیر را در دستورکار قرار دهد:
1. ایج ادنظام بیمهای مشخص(بیمه عمر و بازنشستگی برای مربیان و بیمه درمان برای خانوادهآنان) برای مربیان سازنده فعال و موردتایید انستیتوکشتی؛
2. تعریف سازوکاراعطای پاداشهای درخور برای مربیان سازنده در صورت موفقیت وروی سکو رفتن شاگردان آنها؛
3. ایجاد بستر رشد وارتقای مربیان پایه موفق، کارآزموده و بااخلاق شهرستانها به مربیان ردههای ملی؛
4. سطحبندی و درجهبندی مربیان کشتی بر اساستوانمندی فردی و نیازمندیهای ردههای سنی مختلف؛
5. پایش مستمر عملکرد مربیان سازنده و مربیانبزرگسالان در حوزه دانش فنی و اخلاق حرفهای؛
6. تعریف و ابلاغ سازوکارهای تشویقی لازم برایانگیزش مربیان سازنده در شناسایی و تربیت کشتیگیران مستعد؛
7. برگزاری مستمر کلاسها و دورههای آموزشی دانشافزاییبرای مربیان سراسر کشور با محوریت انستیتو کشتی به صورت حداقل هرسه ماه یکبار؛
ماده 21- فدراسیون موظف است درراستای تقویت برند کشتی و بسط و تقویت فرهنگ غنی کشتی در ورزش در ایران، اقداماتزیر را به انجام برساند:
1. بهرهگیری حداکثری از ظرفیت رسانههای اجتماعیو به ویژه رسانه ملی در بسط و اشاعه ورزش کشتی؛
2. ایجاد و بسط فضاهای رسانهای ترویجی، تحلیلیو اطلاعرسانی مختص کشتی در شبکههای مجازی، رسانههای مکتوب، رسانه ملی، رادیو،خبرگزاریهای رسمی و وبسایت فدراسیون؛
3. بهرهگیری از ظرفیت آموزش و پرورش و آموزشعالی (دانشگاههای دولتی و دانشگاه آزاد)در جذب، حمایت و ارتقاء استعدادهای کشتی؛
4. توسعه اخلاقی و ارزشمداری کلیه دستاندرکارانو متولیان کشتی در سطح ملی و استانی؛
5. ایجاد سازوکارها و نظام انگیزشی ترغیبکنندهبرای ورود عموم به کشتی؛
6. بهرهگیری حداکثری از برجستگیهای فنی واخلاقی مدالآوران و نامآوران کشتی و معرفی الگوی مطلوب کشتیگیر به جامعه؛
7. تلاش برای کسب میزبانی رقابتهای بینالمللی وبرگزاری آنها در شهرستانهای مختلف؛
8. حضور مستمر کادرفنی تیمهای ملی کشتی در استانهاو سرکشی و رسیدگی به وضعیت آنان؛
9. تولید و پخش انیمیشن، فیلم، تیزر و سریال بامحتوای کشتی؛
10. تولید برنامه تلویزیونی استعدادیابی مختصکشتی؛
11. تولید سرود رسمی و تدوین شعار رسمی تیمهایملی کشتی کشور؛
12. گنجاندن مباحث و افتخارات کشتی در کتب درسیدانش آموزان؛
13. تدوین تاریخ شفاهی کشتی؛
ماده 22- فدراسیون موظف است بهمنظور پیشبرد هرچه بهتر اهداف این برنامه، اقدامات زیر را در قالب سایر ارکان وکمیتههای متبوع، به انجام برساند:
1. کسب کرسی مدرسی در کمیته داوران اتحادیهجهانی؛
2. فعال نمودن کمیته پیشکسوتان به منظور حمایت ورسیدگی به وضعیت قهرمانان و کشتیگیران بازنشسته؛
3. بهرهگیری از ظرفیت نخبگان و صاحبنظران آشنابه کشتی در کمیته تنظیم مقررات فدراسیون؛
4. فعالسازی و سرمایهگذاری بر روی سایر رشتههایفرعی کشتی با اولویت کشتی ساحلی
5. حمایت از کشتی سنتی اعم از کشتی آلیش و کشتیبانوان در حوزه تامین امکانات و زیرساختهای موردنیاز در شهرستانهای مستعد و نیزاعزامهای بینالمللی
6. راهاندازی اپلیکیشن ویژه داوری جهت بسط عدالتمحوری،آگاهیرسانی و شفافیت تغییر قوانین
7. فعالسازی اموربینالملل در بررسی، ترجمه و انتقال سریع مقررات ابلاغی اتحادیه جهانی کشتی بهانستیتوکشتی و مربیان تیمهای ملی؛
ماده 23- انستیتو کشتی درجایگاه نهاد علمی، سیاستگذار و پیشران تحول آموزشی- تحقیقاتی فدراسیون، موظف استاقدامات و موارد زیر را در راستای تحقق اهداف این برنامه و پشتیبانی از تحولآموزشی در کشتی، به انجام برساند:
1. تعیین سطوحمربیگری (مربیان پایه و بزرگسال) و پرورش مدرسین عملی کشتی برای آموزش سطوح مختلف؛
2. یکسان سازی دروستئوری، عملی و برنامههای آموزشی برای مدرسان تئوری و عملی؛
3. یکسان سازی برنامههایتمرینی کشتی گیران در سطوح مختلف در سراسر کشور؛
4. تدوین سازوکارها والزامات مربوط به منع بهکارگیری مربیان فاقد صلاحیت از نظر انستیتو کشتی در تمامی سالن های ورزشی دولتی و خصوصی سراسرکشور؛
5. تعیین تکلیف و بازنگریدر خصوص بازنشستگی مربیان 60 ساله؛
6. تدوین سازوکارهای برخوردانضباطی با مربیان، داوران، جدولنویسان، مربیان بدنساز و ماساژورها و ورزشکارانخاطی؛
7. مهندسی کردنبرنامههای تمرینات تیم های ملی؛
8. تشکیل کمیتههایتخصصی مربیان، مدرسین، استعدادیابی، روانشناسی، ماساژ، بدنسازی، ارزیابی برنامههایتیم ملی، اخلاق، پژوهش، نظارت و ارزیابی برنامههای تیم ملی، اقتصادی، بازاریابیو جذب اسپانسر؛
9. بررسی امکانسنجیو سازوکارهای ایجاد مدارس کشتی در استانها و دانشکده علمی کاربردی کشتی در مقطعکاردانی و کارشناسی در زیرمجموعه فدراسیون؛
10. تعریف شاخصها، الزامات و نظارت مستمر بر ایجاد مرکزاستعدادیابی تخصصی کشتی؛
11. تعیین نماینده کمیته آموزش در هر استان؛
12. تعیین شاخصهای آمادگی جسمانی به شرایط سنی مربیان و داوران؛
13. تعیین و تبیین چرخه انتخابی تیم ملی؛
14. IT محور نمودن کلیه اقدامات و خدمات انستیتو کشتی؛
15. تعیین شاخصهای انتخاب مربیان تیم ملی ومدرسین تخصصی فدراسیون؛
16. ارائه آموزشهای مجازی مستمر در فضای مجازی و مبتنیبر فناوریهای نوین برای مربیان پایه و بزرگسال و مدرسان؛
ماده 24- فدراسیونموظف است آئیننامهها و دستورالعملهای اجرایی موردنیاز برای اجرای هر چه بهتراین برنامه را تنظیم و ابلاغ نماید.
تبصره 1- اینبرنامه در دورههای زمانی یکساله به فراخور ضرورت و با پیشنهاد فدراسیون و تاییدشورای راهبری سند و سیاستگذاری کشتی، بازنگری میگردد.
تبصره 2- فدراسیونموظف است برنامههای سالانه اداره کشتی را متناسب با شناسایی اولویتها و سیاستهایکلان خویش، مبتنی بر مفاد این برنامه استخراج و قبل از تدوین بودجه سالانه به تصویبهیئت رئیسه برساند.
ضمیمه ۱ : تعاریف و اصطلاحات
در این سند اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
فدراسیون : فدراسیون کشتی جمهوریاسلامی ایران
وزارت ورزش : وزارت ورزش جمهوریاسلامی ایران
سند : سند برنامه راهبردیکشتی جمهوری اسلامی ایران
چشمانداز : بیانگر تصویری مطلوباز آینده کشتی کشور در افق 2028 است که با اجرای درست این سند محقق میشود.
هدف کلان : اهداف کلی کشتی که میبایستسایر اهداف مقطعی در راستای نیل به آن تنظیم گردد.