گزارش اتحادیه جهانی کشتی از رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام جهان پهلوان تختی

سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ 14:04
رقابت مدعیان در تنکابن داغ بود
اتحادیه جهانی کشتی در گزارشی از جام تختی به بررسی مدعیان وزن های مختلف تیم ملی کشتی آزاد برای حضور در مسابقات جهانی صربستان پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، اتحادیه جهانی کشتی در گزارشی به بررسی رقابت های بین المللی کشتی آزاد جام تختی پرداخت.

محمدیان یا گلیج؟

در ابتدای گزارش اتحادیه جهانی کشتی، مدعیان رسیدن به دوبنده تیم ملی پس از پایان رقابت‌های جام تختی مرور شده و آمده است: محمدحسین محمدیان آخرین بار در سال 2014 موفق به کسب مدال جهان شد و در وزن 86 کیلوگرم برنز گرفت. از آن زمان تا کنون او به وزن 97 کیلوگرم رسیده و برای حضور در تیم ملی ایران در مسابقات جهانی بلگراد می جنگد.

اما محمدیان برای کسب دومین مدال خود در مسابقات جهانی، باید مجتبی گلیج را پشت سر بگذارد. گلیج که مدال برنز 2021 جهان را دارد، هفته گذشته مدال طلای جام معتبر تختی را کسب کرد.این مسابقات گامی مقدماتی برای کشتی‌گیران برای ورود به مسابقات انتخابی مسابقات جهانی که از 10 تا 18 سپتامبر در بلگراد برگزار می شود، بود.

در وزن 97 کیلوگرم، گلیج با پیروزی 2-1 مقابل امیرعلی آذرپیرا به خانه بازگشت تا جایگاه خود را در مسابقات انتخابی مقابل محمدیان ثبت کند. محمدیان وگلیج، گزینه هایی هستند که با توجه به تصمیم کادر فنی باید در انتخابی نهایی شرکت کنند تا یکی از آنها راهی بلگراد شود.

کریمی – یزدانی، مسابقه بزرگ

اتحادیه جهانی کشتی به رقابت های وزن 86 کیلوگرم جام تختی که با قهرمانی علیرضا کریمی به پایان رسید، نیز پرداخت و نوشت: یک مسابقه بزرگ نیز در وزن 86 کیلوگرم در راه است. کریمی پس از کسب سه مدال قهرمانی جهان در شش سال گذشته، سه سال به دلیل مصدومیت از حضور در تیم ملی بازماند.

او قبل از سال 2019 در 97 کیلوگرم کشتی گرفت و در مسابقات جهانی 2019در وزن ۹۲ کیلوگرم مدال نقره گرفت. حالا دوباره کریمی به وزن 86 کیلوگرم بازگشته است و طلای جام تختی را به دست آورد.

کریمی در مرحله نیمه نهایی با نتیجه 7 بر 2 از سد عزت الله اکبری نایب قهرمان سابق جهان گذشت  و در دیدار پایانی با نتیجه 6 بر صفر مقابل حامد وفایی پور پیروز شد. اما کریمی خوب می‌داند که اگر بخواهد دوباره به تیم ملی راه پیدا کند، صخره‌ای بزرگ به نام حسن یزدانی در پیش دارد.

کریمی با بیان اینکه مصدومیت کار او را سخت کرده بود، گفت: نمی توانستم تمرکز کنم و تمرین کنم، فقط دو هفته برای جام تختی تمرین داشتم و عملکردم بد نبود. همه حریفانم به جز یزدانی در جام تختی شرکت کردند. تمریناتم را ادامه خواهم داد تا به تیم ملی برسم.

درخشش جوان

جدا از بازگشت کریمی، شکست علیرضا سرلک دارنده مدال نقره جهان و ظهور امیررضا معصومی نوجوان 17 ساله از نکات جالب توجه این رقابت ها بود.

احمد جوان دارنده مدال برنز زیر 23 سال جهان در غیاب رضا اطری که به یک وزن بالاتر رفته است، خود را به عنوان پرچمدار جدید ایران در وزن ثابت کرد. او در فینال مهیج در وزن 57 کیلوگرم سرلک را 3 بر 2 شکست داد.

اطری در وزن 61 کیلوگرم با برتری 6 بر 2 مقابل مجید داستان به مدال طلا رسید.آرسن هاروتیونیان قهرمان اروپا نیز در وزن 61 کیلوگرم وارد میدان شد اما با مدال برنز کارش به پایان رسید.

قهرمانی پسر قهرمان

شگفتی این مسابقات در وزن 125 کیلوگرم زمانی بود که معصومی با آسودگی خاطر در این وزن مدال طلا را از آن خود کرد و شانس حضور در مسابقات جهانی را به دست آورد.

نام معصومی برای هواداران آشناست. فردین معصومی دارنده مدال نقره جهان در سال 2009 و مقام پنجم المپیک 2008پکن بود.امیررضا پسر قهرمان چهار دوره آسیا پای آبروی خانواده ایستاد و در فینال ۷ بر صفر مهدی هاشمی را شکست داد تا مدال بازی خود را در بزرگسالان جشن بگیرد.

معصومی که هنوز در رده جوانان است، با اصرار کادرفنی بود که به سطح بزرگسالان جهش کرد.معصومی گفت: من 17 سال سن دارم اما مربیان تیم ملی تصمیم گرفتند در رده بزرگسالان شرکت کنم. برای این طلا بسیار خوشحالم به خصوص اینکه باعث خوشحالی پدرم و مربی ام شده است.

یزدانی جایگاهش را تثبت کرد

در سایر وزن ها امیرمحمد یزدانی در وزن 70 کیلوگرم جایگاه خود را تقویت کرد. یزدانی پس از کسب مدال نقره در اسلو در وزن 65 کیلوگرم، به وزن 70 کیلوگرم آمده است و در مسابقات رنکینگ یاشاردوغو به طلا دست یافت.

حالا این کشتی گیر 21 ساله با کسب مدال طلای هفته گذشته جایگاه خود را در تیم ملی ایران تقویت کرد. او برای تصاحب این عنوان از دو کشتی گیر ارمنی گذشت. او ابتدا در مرحله نیمه نهایی نارک هاروتیونیان را با نتیجه 6 بر صفر شکست داد و سپس آرمان اندریاسیان دارنده مدال نقره اروپا را در دیدار فینال 3 بر یک شکست داد.

یزدانی با بیان اینکه همه حریفانش در جام تختی شرکت کردند، گفت: حریفم در فینال نایب قهرمان اروپا 2022 بود و امیدوارم این پیروزی ها برای من ادامه داشته باشد. مثل یک سرباز برای تیم ملی ایران هستم و از تصمیم مربیان پیروی می کنم.

محمد صادق راه امیر حسین را می رود

کشتی ایران در وزن 74 کیلوگرم به دنبال یک کشتی گیر جانشین است و محمدصادق فیروزپور تاکنون خوب شروع کرده است. محمدصادق هم مثل برادرش امیرحسین قدم برمی دارد. این دو سال گذشته مدال های جهانی نوجوانان و زیر 23 سال را به دست آوردند و در حال صعود به سطح بزرگسالان هستند. امیرحسین در وزن 92 کیلوگرم طلای قهرمانی آسیا را به دست آورد و سپس در مسابقات رنکینگ آلماتی در وزن 97 کیلوگرم نقره گرفت.

محمدصادق در جام تختی پا به میدان گذاشت و در وزن 74 کیلوگرم با پیروزی یک بر یک حامد رشیدی در یک فینال نزدیک به مدال طلای جام تختی دست یافت.

محمد نخودی دارنده مدال نقره جهان در وزن 79 کیلوگرم هم خود را مدعی حضور در مسابقات جهانی نشان داد. او در جام تختی عملکرد خوبی داشت و به راحتی به فینال رسید. تنها هدف او در مسابقه مدال طلا بود و موفق شد با نتیجه 7 بر 5 مصطفی  قیاسی را شکست دهد و قهرمان شود.

در وزن 92 کیلوگرم، مهدی حاجیلوئیان قهرمان نوجوانان جهان شگفتی ساز شد و مقابل احمد بذری دارنده مدال نقره آسیایی و قهرمان یاشار دوغو پیروز شد. حاجیلوئیان پس از دو برد 11 بر صفر مقابل بکا چلیدزه گرجستانی و سبحان اصغری، در فینال با نتیجه 6 بر3  برابر بذری به پیروزی رسید.


برچسب ها :

جدید ترین اخبار فدراسیون

چهل و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی - اهواز (گزارش تصویری 4)
چهل و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی - اهواز (گزارش تصویری 3)
سومین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی - اردبیل
رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی - اهواز
چهل و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی - اهواز
چهل و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی - اهواز
چهل و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی - اهواز
چهل و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی - اهواز (گزارش تصویری 2)
از روز شنبه 8 اردیبهشت ماه و در کرمان
بازی بسکتبال تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان (گزارش تصویری)
اخباری از کشتی استان گلستان (همراه با کلیپ)
به میزبانی شهرستان بردسکن استان خراسان رضوی
سومین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی - اردبیل (گزارش تصویری - 1)
چهل و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی - اهواز