صبح امروز و با حضور جمعی از پیشکسوتان، قهرمانان و مسئولین (همراه با گزارش تصویری)

شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ 14:26
مراسم اهدای تمبر یادبود جهان پهلوان تختی به موزه ارتباطات برگزار شد
مراسم اهدای تابلو تمبر یادبود جهان پهلوان تختی به موزه ملی ارتباطات صبح امروز ۱۸ دی ماه و به مناسبت بزرگداشت پنجاه و چهارمین سالگرد درگذشت این اسطوره ورزش ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، تابلو تمبر یادبود جهان پهلوان تختی که سال گذشته توسط جمعی از قهرمانان کشتی و مسئولان شرکت ملی پست و فدراسیون کشتی به امضاء رسیده بود. طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان و قهرمانان کشتی و مسئولان شرکت ملی پست به موزه ملی ارتباطات اهداء شد.

در این مراسم ابراهیم مهربان دبیر فدراسیون کشتی، علی اکبر حیدری دارنده مدال برنز المپیک توکیو و همدوره جهان پهلوان تختی، هادی عامل پیشکسوت کشتی، گزارشگر و کارشناس مطرح و قدیمی کشتی، پژمان پشتام دارنده مدال برنز کشتی فرنگی جهان، آقای دکتر عمیدی مدیر موزه ملی ارتباطات، آقای امیرحسین کریمی رئیس شورای فرهنگی و مدیرکل بازرسی شرکت ملی پست و سایر مسئولان موزه و شورای فرهنگی ملی ارتباطات و پست برگزار شد.

در این مراسم که همراه با پخش کلیپ هایی از جهان پهلوان تختی بود، از علی اکبر حیدری، هادی عامل و پژمان پشتام توسط مسئولان شرکت ملی پست تقدیر بعمل آمد.

ابراهیم مهربان در این مراسم گفت: تقدیر و تشکر می کنم از عزیزانی که باعث و بانی برگزاری این مراسم بودند، که در یک فضای بسیار نوستالژیک برگزار شد.

وی ادامه داد: بعد از 54 سال بنده خودم مدعی هستم که تلمذ می کنم در مکتب کشتی، هنوز ابعاد تازه ای از جهان پهلوان تختی به روی من گشوده می شود و این نشان دهنده این است که غلامرضا تختی شخصیتی کاریزماتیک است و قدیمی نمی شود و رفتارهایش از مد نمی افتد.

مهربان گفت: آن چیزی که باعث شد پهلوان تختی بزرگ شود و بمانده این بود که رفتارهایش برآمده از اعتقادتش و قلبش بود و امروز خیلی باب شده که کاری که انجام می دهند دنبال یک دوربین و تبلیغات هستند اما غلامرضا تختی بسیار کار خیر کرده که هنوز هم بر مردم پوشیده است و امیدوارم که بتوانیم رفتار و منش وی را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

علی اکبر حیدری دارنده مدال برنز المپیک نیز در این مراسم گفت: ابعاد شخصیتی شادروان غلامرضا تختی را نباید در مدال هایش ارزیابی کرد. اگر بخواهیم شخصیت وجودی غلامرضا تختی از جمله جوانمردی و مرام پهلوانی و مردم داری وی را مطرح کنیم، یک کتاب به قطر شاهنامه می شود.

وی ادامه داد: ما باید از نویسندگان، مورخین و بزرگانی که دستی به قلم دارند بخواهیم که برای نسل آینده از بُعد شخصیتی شادروان تختی مطالبی را بنویسند که برای آن ها ماندگار بماند.

 حیدری گفت: تختی در اردوها با اعمال و رفتارش در اردوها به ما گوشزد می کرد که کسی در اردوها است باید مقررات را رعایت کند و همیشه منظم بود و به مسئولان اردو احترام می گذاشت.

وی ادامه داد: تختی اعتقادات بالایی داشت و حتی صبح ها بعضی از کشتی گیران که می دانست برای نماز بلند می شوند پای آن ها را تکان می داد و فقط با اشاره می گفت که وقت نماز است و نماز را هم در اتاق دیگری می خواند که صدای آن ها مزاحم کسی نشود.

حیدری خاطرنشان کرد: تختی با احترام به مربیان تیم ملی، در حین مسابقات با وجودی که کشتی های سختی هم می گرفت و خسته بود اما می آمد و به ما روحیه می داد و حواسش به سایر هم تیمی ها هم بود.

هادی عامل نیز ضمن تشکر از برگزار کنندگان مراسم گفت: معنویت و صفای این مجلس کاملا ملموس است و کار کشتی بسیار گسترده است و کشتی جایگاه بسیار بالایی دارد و همه باید از این ورزش ملی حمایت کنند و اگر اینطور شود، کشتی ما در میادین بزرگ دنیا برای ایران عزیز افتخارآفرینی کند.

وی ادامه داد: کار زیبای شرکت ملی پست، چاپ تمبر با نام جهان پهلوان تختی بود و این یک نوع احترام به پهلوانان و منش های آنان است و من بعنوان یک ایرانی از این حرکت قدردانی می کنم و اهدای این تابلو به موزه نیز بسیار کار زیبایی بود.

عامل تصریح کرد: کشتی گیرانی که در کنار آقا تختی بودند و همدورهایشان بارها به من گفته اند که آقا تختی نیم قرن دار فانی را وداع گفته و مردم به احترام آقا تختی به ما ها که دوست وی بودیم، احترام می گذارند.

وی افزود: آقا تختی به کشتی، به ورزش ایران، به پهلوانی به زورخانه واقعا عزت و افتخار داد و دیروز دیدیم که در ابن بابویه چقدر مردم با چه عشقی به خاطر وی آمدند.

عامل گفت: آقا تختی پهلوان مردم بود، پهلوان دولت نبود و به عشق مردم کشتی می گرفت. سال های آخر دیگر بدنش نمی کشید اما به خاطر مردم به روی تشک رفت.

عمیدی مدیر موزه ملی ارتباطات و پست گفت: کار ارزشمندی که فدراسیون کشتی انجام داد به یادگار خواهد ماند و امیدواریم که این اتفاق سرلوحه ای باشد برای دیگر ورزشکاران که بتوانیم یادشان را برای آیندگان داشته باشیم.

وی ادامه داد: از نگاه رسانه ای به موضوع، جهان پهلوان تختی علاوه بر اینکه یک ورزشکار و قهرمان ارزشمند بود، یک رسانه بود، یک رسانه خوب و گویا برای اینکه فرهنگ پهلوانی و فرهنگ انسانیت ایرانی ها را به همه دنیا نشان دهد و از این باب نسل آینده ما باید بشناسد ایشان را و امیدوارم در موزه ارتباطات بتوایم یادگار ارزشمندی را که گرفتیم را برای نسل های بعدی کشورمان نگه داریم.




عکس ها از امیرهوشنگ چرخگر



گالری تصاویر

برچسب ها :

جدید ترین اخبار فدراسیون

رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا – قرقیزستان
رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا – قرقیزستان
رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا – قرقیزستان
رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا – قرقیزستان
برای حضور در رقابت های کسب سهمیه المپیک
تیم منتخب کشتی فرنگی پیش از حضور در رقابت های کسب سهمیه المپیک(گزارش تصویری)
رقابت های بین المللی کشتی آزاد نوجوانان جام عبداله موحد – بابلسر (گزارش تصویری - 3)
رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا – قرقیزستان (تکمیلی)
رقابت های بین المللی کشتی آزاد نوجوانان جام عبداله موحد – بابلسر (گزارش تصویری -2)
رقابت های بین المللی کشتی آزاد نوجوانان جام عبداله موحد – بابلسر
برای حضور در رقابت های کسب سهمیه المپیک
تیم منتخب کشتی آزاد پیش از حضور در رقابت های کسب سهمیه المپیک(گزارش تصویری)
رقابت های بین المللی کشتی آزاد نوجوانان جام عبداله موحد – بابلسر
رقابت های بین المللی کشتی آزاد نوجوانان جام عبداله موحد – بابلسر