فرا رسیدن پنجم شهریورماه؛ (همراه با فیلم)

جمعه ۵ شهریور ۱۴۰۰ 09:36
زادروز جهان پهلوان تختی و روز کشتی گرامی باد
فرا رسیدن پنجم شهریورماه زادروز جهان پهلوان غلامرضا تختی و "روز کشتی" گرامی باد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، جهان پهلوان غلامرضا تختی پنجم شهریورماه سال 1309 چشم به جهان گشود، و پس از طی فراز و نشیب های بسیار، علاقمند به کشتی شد. ورزشی که از گذشتگان و اسطورهای تاریخی ایران زمین به ارث رسیده بود و آمیخته با مرام پهلوانی و جوانمردی بود و بزرگان این سرزمین با استعانت از خدای متعال و با ذکر یاعلی در گودهای زورخانه آن را نسل به نسل انتقال داده بودند.

اما با پیشرفت سریع دنیا در دو قرن اخیر، کشتی نیز وارد مسابقات و میادین بزرگی همچون المپیک و رقابت های جهانی شد و جوانان دلیر این مرز و بوم به دنبال نمایش کشتی ایرانی بعنوان، ورزش ملی، تاریخی، سنتی و مذهبی ما به جهانیان بودند.

زنده یاد غلامرضا تختی نیز یکی از این جوانان دلاور بود که کشتی ایرانی را در میادین بزرگ المپیک و جهان به نمایش گذاشت و یک مدال طلا و 2 مدال نقره المپیک، 2 مدال طلا و2 مدال نقره جهان و یک مدال طلای بازی های آسیایی را به ویترین افتخارات کشتی کشور افزود.

تختی همچنین علاقه خاصی به کشتی پهلوانی داشت و سه بار بعنوان پهلوان اول کشور شناخته شد و بازوبند پهلوانی به دست وی بسته شد.

این اسطوره ی ورزش ایران اما نه به خاطر قهرمانی هایش، بلکه به دلیل منش پهلوانی و جوانمردی اش میان مردم ایران محبوب و به خاطر سجایای اخلاقی، انسان دوستی و علاقه ای که به ایران و ایرانی داشت، شهره خاص و عام شده بود.

به پاس منش پهلوانی و جوانمردی، انسان دوستی و دلاوری های این نگین و اسطوره ی ورزش و کشتی ایران، پنجم شهریورماه زادروز تولد وی را در تقویم رسمی کشور بعنوان "روز کشتی" نامیدند، تا علاوه بر زنده نگاه داشتن کشتی بعنوان ورزش ملی، تاریخی، سنتی و مذهبی این مرز و بوم، منش پهلوانی، جوانمردی و انسان دوستی نیز سرلوحه ی زندگی تمامی جامعه ی کشتی قرار گیرد.

فدراسیون کشتی ضمن گرامیداشت این روز بزرگ، امیدوار است که کشتی در ایران عزیز هرچه بیشتر افتخارآفرین باشد و خانواده ی بزرگ کشتی ایران تقاضا دارد که به هر نحوی، این روز بزرگ را گرامی بدارند و موجب بسط و گسترش روحیه جوانمردی و ورزشکاری باشند. 

در ادامه کلیپی در مورد روز کشتی و زادروز جهان پهلوان تختی قابل مشاهده است:




برچسب ها :