آموزش شماره 13 کمیسیون داوران

دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ 09:38
چلنج در کشتی و موضاعت مرتبط با آن

آموزش شماره 13 کمیسیون داوران کشتی به چلنج و موضاعت مرتبط با آن اختصاص دارد.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، کمیسیون داوران کشتی اقدام به آموزش بخش های مختلف داوری نموده که آموزش شماره 13 به بخش چلنج اختصاص دارد.

- تعریف چلنج
- نحوه درخواست چلنج
- زمان قطع کشتی
- نحوه رسیدگی به چلنج
تعریف چلنج: امکان اعتراض و به چالش کشیدن رای تیم داوری که از طرف کشتی گیر به مربی او داده شده است.
نحوه درخواست چلنج: برگزار کنندگان مسابقات معمولا شئی مناسب به رنگهای آبی و قرمز در اختیار مربیان قرار میدهند. مربی هر گاه به رای اتخاذ شده توسط تیم داوری اعتراض داشته باشد، مجاز است با پرتاب آن بر روی تشک، مخالف خود را اعلام کند. (برخی از برگزار کنندگان از وسایل الکترونیکی برای این منظور استفاده میکنند)
.- مربی با پرتاب شئ مخصوص یا فشار دادن دگمه وسیله الکترونیکی که در اختیار دارد، در یک بازه زمانی حداکثر 5 ثانیه میتواند تقاضای بازبینی صحنه مورد نظر را نماید.
.- این بازه زمانی از لحظه به رسمیت یافتن رای تیم داوری آغاز میشود. (رای تیم داوری اغلب بر روی اسکوربورد ثبت میشود و گاها بعنوان مثال، رای سفید تیم داوری بر روی اسکوربورد ثبت نمیشود)
.- تقاضای چلنج باید توسط مربی از همان جایی که برای استقرار او در نظر گرفته شده است انجام شود. (مربی اجازه ندارد هنگام تقاضای چلنج روی تشک بیاید، یا بطرف میز رئیس تشک برود)
زمان قطع کشتی: پرتاب شئ چلنج بر روی تشک نمیتواند علت قطع  آنی مسابقه باشد، قطع کشتی فقط با دستور رئیس تشک و زمانی که کشتی در حالت سکون و غیر بحرانی است انجام میشود.
نحوه رسیدگی به چلنج: زمانیکه مربی کشتی گیری چلنج میکند، رئیس تشک در یک موقعیت مناسب دستور قطع کشتی را به داور وسط میدهد. سپس هئیت ژوری صحنه مورد مناقشه را بازبینی و اتخاذ رای میکند.
.- هیئت ژوری از یک یا دو داور بیطرف همراه با رئیس تشک تشکیل شده است. رئیس تشک در بازبینی صحنه مورد نظر شرکت میکند اما تصمیم نهایی بر عهده داوران بیطرف است.
.- اگر کشتی گیری با تقاضای چلنج مربی خود مخالف باشد تنها خود کشتی گیر حق دارد چلنج را برگردانده و به مربی خود تحویل دهد. اگر پس از بازگرداندن چلنج  توسط خود کشتی گیر، مربی مجددا وسیله چلنج را به روی تشک پرتاب کند، بلافاصله باید با کارت زرد جریمه شود و وسیله چلنج نیز به او تحویل داد شود.
.- در مواردی که مشکلات فنی در بازبینی صحنه مورد مناقشه وجود داشته باشد مثلا صحنه مورد نظر در زاویه دید دوربین نباشد یا اینکه ضبط دوربین دچار مشکل شده باشد و...، رای تیم داوری رای نهایی خواهد بود (چلنج برگردانده خواهد شد)
.- و امکان اینکه مربی صحنه مذکور را چلنج کند از وی گرفته خواهد شد.
.- هیچ چلنجی پس از اتمام وقت قانونی مسابقه پذیرفته نمیشود مگر اینکه پس از سوت داور امتیازات بر روی اسکوربورد ثبت شود و یا در ثانیه های پایانی مسابقه فعل وانفعالاتی رخ دهد. در این شرایط نیز مربی فقط 5 ثانیه فرصت دارد پس از ثبت امتیازات اعتراض خود را اعلام نماید.
.- بغیر از تذکرات پاسیویتی (کم کاری)،  و ضربه فنی که به تایید رئیس تشک رسیده باشد، در کلیه موارد دیگر مربی اجازه تقاضای چلنج را دارا میباشد. مگر اینکه ضربه فنی:
- با عمل خطا (حمله یا ضد حمله) رخ داده باشد.
- در لحظه ضربه فنی وقت مسابقه به اتمام رسیده باشد.
- ضربه فنی در منطقه استحفاظی تشک (خارج از خط زون )رخ داده باشد.
بعد از چلنج و بازبینی صحنه مورد بحث توسط هیئت ژوری:
.- اگر رای تیم داوری به نفع کشتی گیری که چلنج کرده تغییر کند، وسیله چلنج به مربی وی برگشت داده میشود و حق چلنج مجدد برای همان کشتی گیر در طول مسابقه محفوظ میماند.
.- اگر تصمیم تیم داوری تایید شود ،مربی امکان چلنج مجدد را از دست میدهد و تا پایان مسابقه دیگر حق چلنج ندارد و حریف کشتی گیر چلنج کننده نیز 1 امتیاز دریافت میکند.
.- اگر هیئت ژوری رای تیم داوری را تغییر دهد اما این تغییر بنفع کشتی گیر چلنج کننده نباشد، علاوه بر اینکه امکان چلنج مجدد را از دست میدهد، با 1 امتیاز به حریفش جریمه هم میشود.
o- مثال:2 امتیاز  برای دوبنده  قرمز توسط تیم داوری  تایید شده است ولی مربی آبی چلنج میکند پس از بازبینی امتیاز قرمز از 2 به 4 تغییر می کند. در اینجا آبی علاوه بر از دست دادن چلنج با 1 امتیاز به حریفش جریمه هم میشود.
هرگاه چلنج باعث تغییر رای تیم داوری بنفع کشتی گیر چلنج کننده شود، با تصمیم هئیت ژوری در صورت لزوم زمان از دست رفته به عقب باز گردانده میشود.
o- مثال: اگر کشتی گیری با فن خطا حریف خود را بخطر برد و پس از چلنج و بازبینی، هیئت ژوری معتقد به خطای مجری باشد، پس از اتخاذ تصمیمات قانونی زمان مسابقه باید به لحظه ای که خطا رخ داده است برگردد.

.- پس از اعلام تصمیم نهایی توسط هیئت ژوری، اعتراض مجدد توسط هیچ یک از کشتی گیران امکان پذیر نیست.
.- برای پس دادن وسیله چلنج به مربی، داور موظف است شخصا آن را به او بازگرداند و از پرتاب آن خودداری کند.
مشورت کردن تیم داوری:
.- تقاضای شور از اختیارات رئیس تشک است.
.- در شرایط بروز اشتباه فاحش از سوی داور و قاضی رئیس تشک مجاز به قطع کشتی و دعوت آنها برای مشورت می باشد.
مثال 1: مهاجم فنی خطا اجرا میکند که از دید داور و قاضی پنهان میماند ولی رئیس تشک اطمینان دارد که خطای فنی توسط مجری رخ داده است. باید منتظر بماند تا کشتی به حالت سکون یا وضعیت بیطرف در آید. سپس داور و قاضی را نزد خود فرا خواند و قبل از اینکه از آنها توضیح فنی بخواهد، به آنها با اطمینان بگوید که خطای مجری را دیده و مراتب قانونی در مورد خطا باید انجام شود. سپس از آنها توضیحات فنی بخواهد. اگر آنها همواره بر نظرات خود پافشاری می کنند، رئیس تشک مجبور است نظرات آنها را بعنوان رای تیم داوری به ثبت برساند.
.- رئیس تشک باید کاملا به نظر خود اطمینان داشته باشد و سپس تیم داوری را دعوت به مشورت کند.
.- رئیس تشک در صورت لزوم داور و قاضی را نزد خود فرا میخواند.
.- رئیس تشک موظف است ابتدا نظر خود را همراه با استدلال فنی اعلام کند و سپس از داور و قاضی بخواهد در مورد نظراتشان توضیح دهند.
.- از وظائف رئیس تشک است که مشورت را در کوتاهترین زمان ممکن به جمع بندی برای اعلام رای برساند.
در صورتیکه رئیس تشک هم با نظر داور مخالف باشد هم با نظر قاضی و نتواند حداقل یکی از آنها را متقاعد و با خود همنظر کند، موظف است نظر یکی از آنها را تائید کند. 

                                                                    کمیته آموزش کمیسیون داوران فدراسیون کشتی


برچسب ها :