چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ 10:09
معضل ورزش ما جدا شدن از بنیاد اعتقادی است
یکی از وظایف مهم رئیس فدراسیون، حضور در استان ها است
عارف ربطی گفت: به نظر من معضل ورزش ما در حال حاضر جدا شدن از بنیاد اعتقادی است.

عارف ربطی دبیر اسبق فدراسیون کشتی در گفت و گو با روابط عمومی فدراسیون کشتی ضمن تبریک 22 بهمن ماه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، با بیان این مطلب افزود: به نظر من احیای هر کار فرهنگی در جامعه ارزشمند است و اینگونه حرکت ها در جامعه کشتی مورد توجه و علاقمندی پیشکسوتان و مسئولین است و حتی این کار مورد توجه خداوند متعال قرار گرفته و حرکت اعتقادی است.

وی ادامه داد: حرکت فدراسیون در تجلیل از پیشکسوتان کشتی از جمله قهرمانان، مربیان و داوران کاری فرهنگی است و باید استمرار داشته باشد و بدین منظور می بایست کمیته ی فرهنگی در فدراسیون کشتی ایجاد شود تا انجام این کارها با مشخص شدن شرح وظایف نهادیه گردد.

ربطی گفت: کمیته پیشکسوتان یکی از کمیته هایی است که در آیین نامه فدراسیون ها وجود دارد اما  در کل این کار حرکت فرهنگی است و باید متولی آن کمیته فرهنگی باشد.

ربطی تصریح کرد: کمیته فرهنگی باید با تدوین آیین نامه داخلی در فدراسیون ها نگاه اعتقادی، معنوی، اخلاقی، پهلوانی، مسئولیتی و فنی را هم درنظر داشته باشد تا مغایر با ارزش های نظام جمهوری اسلامی نباشد. ضمن اینکه بدون هیچ جهت گیری در انتخاب نفرات برای انجام کارهای فرهنگی گام بردارد.

وی با اشاره به اینکه نگاه رهبر معظم انقلاب به کشتی نگاه ارزشی است، ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر در جامعه ی ما به دلیل عدم توجه به ارزش ها، استفاده بهینه از پیشکسوتان بعمل نیامده است و شاید این موضوع موجب دلشکستگی پیشکسوتان شود و استحکام فدراسیون را تضعیف کند.

دبیر اسبق فدراسیون کشتی با بیان اینکه بزرگترین معضل ورزش جدا شدن آن از بنیاد اعتقادی است اظهار داشت: اگر کمیته های فرهنگی در فدراسیون ها نهادینه شوند، مطمئنا فدراسیون از نظر رسیدگی به جامعه ی ورزشکاری خود بهتر عمل خواهد کرد و این حرکت از یک کار فردی به یک کار ستادی تبدیل می شود.

وی در مورد سفرهای استانی رئیس فدراسیون کشتی گفت: بدون شک حضور رئیس فدراسیون در استان ها و تشکیل جلسات با دست اندرکاران مختلف می تواند انگیزه های هیأت ها، ورزشکاران، مربیان و داوران را ارتقاء بخشد و این یکی از وظایف مهم رئیس فدارسیون است و عدم توجه به این امر مهم قطعا انگیزه ها را در استان ها کم رنگ و حتی بی رنگ خواهد کرد.

ربطی تصریح کرد: در بعضی اوقات دیده ایم که رئیس هیأت ها به فدراسیون ها می آیند و نمی توانند رئیس فدراسیون را ببینند اما اگر رئیس فدراسیون در استان ها حضور پیدا کند می تواند وقت زیادی را برای هیأت کشتی استان بگذارد و حتی با زیر مجموعه های هیأت از جمله روسای هیأت شهرستان ها و کمیته های داوران، مربیان و کل جامعه ی کشتی آن استان صحبت کند و مشکلات را از نزدیک ببیند. و عدم انجام این موضوع باعث می شود نقش مهم بازوان فدراسیون کشتی در استان ها کم رنگ و یا بی رنگ شود.

وی در مورد میزان بازدهی فدراسیون کشتی گفت: یک مدیر زمانی مدیر خوبی است که خود را مغز مطلق نداند و به نظر من استفاده از خرد جمعی یکی از اصول تحول مدیریتی است و اگر یک مدیر بتواند از افراد توانمند در کنار خود استفاده کند باعث تحول می شود و بهترین جا برای این کار هیأت رئیسه است.

ربطی اظهار داشت: فرق بین هیأت رئیسه و مشاور این است که هیأت رئیسه در کار اجرایی می تواند دخالت کند و مطالباتش را به تصویب برساند. البته باید در انتخاب کارشناسان و افراد خبره بسیار دقیق عمل کرد به نظر من کسی که انتقاد می کند و راهکار نمی دهد قابل قبول نیست و باید در کنار انتقاد راهکار را هم نشان داد در غیر این صورت هدف تخریب است.

وی با بیان اینکه معظل ورزش ما جدا شدن آن از بنیاد اعتقادی است گفت: من در 17 سال مسئولیت دبیری این مسائل را حس و درک کردم، حرکت های فرهنگی که انجام می شود خیلی خوب است و باید منعکس شود ولی کارها باید در راه خدا باشد و باید کار را خدا بپسندد. فرق بین عبادت و اطاعت این است که عبادت کاری است که مردم می پسندند ولی اطاعت کاری است که خدا باید بپسندد و باید کارها برای خدا انجام شود.

دبیر اسبق فدراسیون کشتی در مورد حمایت از کشتی در سال المپیک گفت: حمایت از کشتی و اختصاص بودجه دو مقوله جداگانه است که نیازمند بحث های کارشناسی است اما در مورد بحث حمایت باید بگویم با توجه به اینکه کشتی ورزش ملی ایرانیان است و بعلت داشتن سابقه طولانی و کسب افتخارات بسیار دارای محبوبیت خاص در میان مردم است حمایت از آن  یک ضرورت اجتماعی محسوب می شود.

وی ادامه داد: مسئولین اجرایی ورزش کشور با توجه به این سوابق ارزشمند و داشتن حمایت مردمی باید حمایت ویژه ای از کشتی داشته باشند.

ربطی در مورد مسائل مالی نیز گفت: فدراسیون کشتی در این بخش باید برنامه ها و نیازهای خود را تدوین و به کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش ارائه دهد و براساس آن نسبت به درخواست بودجه اقدام کند و کلیه امور باید شفاف باشد تا هیچگونه شبهه ای در پرداخت بودجه به وجود نیاید.

وی خاطرنشان کرد: متولیان ورزش هم باید بدانند که در ورزش قهرمانی باید به ورزش دید صنعتی داشته باشند، تا موفقیت بدون هیچ مشکلی بوجود آید، البته باید شرایط کشور با توجه به اقتصاد مقاومتی نیز درنظر گرفته شود.


برچسب ها :