در دیدار اصحاب رسانه با رئیس فدراسیون کشتی مطرح شد؛

شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ 15:30
علیرضا دبیر: به کار تیمی اعتقاد دارم و خودمحور نیستم
چرخه انتخابی برای المپیک 2021 توکیو اجرایی می شود
اینجا خانه تمامی قهرمانان و پیشکسوتان کشتی است
دیدار اصحاب رسانه ی کشتی با رئیس فدراسیون کشتی، صبح امروز (شنبه) در خانه کشتی شهید ابراهیم هادی برگزار شد و علیرضا دبیر پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، در ابتدای این جلسه رئیس فدراسیون کشتی در مورد چرخه انتخابی گفت: موقعی که برای کسی حکم می زنم شرح وظایف را تعیین می کنم و توقع دارم که کسی در کار کسی دخالت نکند و هرکس جایگاه و شرح وظایف خود را دارد.

وی ادامه داد: از سال گذشته برنامه ام این بود که کشتی گیران به شکلی عادلانه راهی رقابت های جهانی و المپیک شوند و بر همین اساس با کمک از متخصصین و افراد فنی به دنبال این هستیم که چرخه ی انتخابی که یک پکیج کامل برای مشخص شدن ملی پوش اعزامی به رقابت های المپیک و جهانی است، تدوین و اجرایی شود و شروع کار ما نیز برای رقابت های المپیک توکیو خواهد بود.

رئیس فدراسیون کشتی تصریح کرد: کشورهای دیگر نظیر روسیه و آمریکا نیز یک مدل انتخابی دارند و ما نیز  تدوین این طرح را بر عهده انستیتو بین المللی کشتی بعنوان یک نهاد علمی گذاشتیم. اما نظر کارشناسان فن از جمله سرمربیان تیم های ملی و دیگر کارشناسان کشتی را نیز برای هرچه بهتر شدن این چرخه جویا می شویم و باید بگویم که فردی خودمحور نیستم چراکه اگر اینطور بود تا الان این چرخه را ابلاغ کرده بودم و نظر آقایان سوریان، کاوه، بنا و محمدی بعنوان مسئولان فنی برایم مهم است.

دبیر گفت: البته همیشه در مقابل تغییرات واکنش ها وجود دارد و این طبیعی است اما باید بزاریم کار پیش برود و در پایان راجع به آن نظر بدهیم.
وی ادامه داد: در این چرخه کشتی گیر مدال آور، کشتی گیر ملی پوش و دیگر کشتی گیران جایگاهشان مشخص است و هرکدام در یک جایی از این چرخه وارد می شوند اما کسی بدون مسابقه و رقابت برون مرزی، به رقابت های المپیک اعزام نخواهد شد.

دبیر با اشاره به اینکه به نظرات قهرمانان این رشته و افراد فنی و کارشناس اهمیت می دهد اظهار داشت: اینجا خانه تمامی قهرمانان جهان و المپیک و پیشکسوتان کشتی است و آماده شنیدن راهکارها و نظرات آن ها هستم. از مربیان تیم های ملی نیز می خواهم که از این بزرگان برای حضور در اردوها دعوت کنند تا نکات فنی و شگردهای خود را در اختیار کشتی گیران قرار دهند.

رئیس فدارسیون کشتی در مورد برنامه های فدراسیون در رده ی سنی پایه گفت: اولا باید بگویم که با آمدن ویروس کرونا تمامی برنامه های ورزش در همه جا به حالت تعلیق درآمد و ما نیز مستثنی از این قضیه نبودیم کما اینکه خود اتحادیه جهانی نیز در نامه ای از فدراسیون های ملی خواست که فعالیت های خود را به حالت تعلیق درآورند و تا دهه اول تیرماه نیز هیچ مسابقه ی بین المللی برگزار نمی شود و ما نیز در این امر پیشگام بودیم و بعد از ما کشورهای روسیه و آمریکا نسبت به تعلیق برنامه های خود اقدام کردند.

وی افزود: ما برنامه های خوبی برای رده ی نونهالان داشتیم اما این برنامه ها شامل برگزاری مسابقات نبود، بلکه به دنبال این بودیم که سطح فنی و انگیزشی آن ها را بالا ببریم و اردوهای مقطعی چند روزه با حضور قهرمانان کشتی را برای آن ها در خانه های کشتی بعنوان کمپ تمرینی تیم های ملی در نظر داشتیم. متأسفانه در سال های قبل در این رده مسابقه برگزار می شد و کشتی گیران مجبور به وزن کم کردن بودند و برای همین است که ما اکثر این کشتی گیران را در رده ی سنی نوجوانان و جوانان از دست می دهیم چراکه یا از لحاظ بدنی از دست رفته اند یا از نظر انگیزشی دیگر تمایلی برای ادامه کار ندارند.

رئیس فدراسیون کشتی در مورد رده ی سنی نوجوانان گفت: در رده ی سنی نوجوانان نیز ما به صورت محدود مسابقه برگزار می کنیم اما در آنجا هم تمهیداتی اندیشیده ایم که وزن کشتی گیران را کم نکنند و اگر مربی اینکار را بکند، هم خودش را جریمه می کنیم و هم از امتیاز رتبه بندی هیأت کشتی آن استان نیز به صورت قابل توجه ای کم خواهد شد. به طور کلی رده ی پایه برای ما بسیار مهم است و باید از لحاظ روحی، روانی و فنی برای آن ها برنامه ریزی و کار کنیم.

دبیر تصریح کرد: البته انستیتو کشتی طرحی را دنبال می کند که تقریبا رو به اتمام است و در آن به دنبال این هستیم که سطح دانش مربیان پایه را ارتقاء دهیم تا در آینده وقتی کشتی گیران در رده ی سنی بزرگسالان به تیم های ملی تزریق می شوند از لحاظ فنی در سطح قابل قبولی باشند.

رئیس فدراسیون کشتی در مورد انتخاب سرمربیان سایر رده های سنی بیان داشت: در انتخاب این مربیان کمترین دخالت را داشتم و تصمیم گیرنده مدیران تیم های ملی بوده و هستند و آن ها چندین مربی را برای هر رده پیشنهاد دادند. البته باید بگویم که نظر مثبتی در مورد حضور یکی دو مربی نداشتم اما با توضیحات و دلایلی که مدیران تیم های ملی در مورد آن ها داشتند، به نظرشان احترام گذاشتم و قبول کردم.

وی در مورد برگزاری اردوهای تیم های ملی در صورت مهیا شدن شرایط قرنطینه اظهار داشت: به شخصه به اردوهای درازمدت اعتقاد ندارم، درحال حاضر نیز ما یک سال و چند ماه تا المپیک و بیش از 10 ماه تا رقابت های گزینشی المپیک زمان داریم و درحالی که درنظر داریم چرخه انتخابی را اجراء کنیم دلیلی ندارد که چند کشتی گیر منتخب را به اردو دعوت کنیم، چراکه حق سایر کشتی گیران نیز در اینجا باید درنظر گرفته شود و هیچ کس انتخاب شده نیست. ولی همانطور که گفتم فردی خودمحور نیستم و نظرات سرمربیان تیم های ملی را نیز در این مورد جویا خواهم شد و برایم قابل احترام است.

دبیر ادامه داد: از سوی دیگر بودجه فدراسیون بسیار محدود است ما کمتر از 10 میلیارد از وزارت ورزش بودجه دریافت کرده ایم و حدود 58 میلیارد بدهی داریم و دلار نزدیک به 16 هزار تومان است،  در این شرایط که به طور مثال هزینه تغذیه هر روز اردو شامل میان وعده ها و وعده های اصلی در  کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان بیش از 26 میلیون تومان هزینه دارد. در این زمینه نیز باید طوری برنامه ریزی کنیم که هم بتوانیم اردوهای با کیفیت برگزار کنیم و هم کشتی گیران را به رقابت های برون مرزی اعزام کنیم. از سوی دیگر چون خودم سالیان سال در اردوها حضور داشتم شرایط اردوها ریاضتی و سخت است و فشار و استرسی که این اردوها به ورزشکاران وارد می کند بسیار زیاد است و ما باید تعادل را در این زمینه به وجود آوریم.

رئیس فدراسیون کشتی در مورد برنامه فدراسیون کشتی برای عضویت در هیأت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی گفت: چندین بخش از اتحادیه جهانی کشتی دارای اهمیت است که از مهمترین آن هیأت رئیسه و کمیسیون فنی است و دیگر بخش ها برای ما از اهمیت بسیار کمتری برخوردار است. ما برای هیأت رئیسه حمید سوریان را که یک کشتی گیر مدال آور جهانی و المپیک و مطرح بین المللی است معرفی کرده ایم و امیدواریم که با محبوبیتی که وی دارد و حمایتی که از وی با رایزنی با دیگر کشورها بتوانیم نماینده ای در هیأت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی که مهمترین بخش تصمیم گیری کشتی جهان است، داشته باشیم.

دبیر در مورد اینکه تعویق المپیک به نفع کشتی ایران شده است یا خیر گفت: این موضوع هم برای ما خوب شد و هم بد، در دیگر کشورها نیز همینطور است و تقریبا شرایط برای همه یکسان است. به طور مثال برخی کشتی گیران مصدوم به این مسابقات می رسند، برخی کشتی گیران آماده شاید شرایطشان عوض شود و برخی از کشتی گیران نیز باید سر وزن باشند و این کار سخت بوده و این موضوع برای ما در کشتی آزاد نسبت به فرنگی متفاوت است.

رئیس فدراسیون کشتی با بیان اینکه به کار تیمی اعتقاد دارد تصریح کرد: نظرات کارشناسان و اهل فن برایم خیلی مهم است و همیشه کار را به صورت تیمی پیش می برم و به رأی دیگران احترام می گذارم.

وی در مورد طرح توسعه کشتی کشور گفت: همه سازمان ها باید دارای یک برنامه توسعه باشند تا اگر مدیری رفت و نفر جدیدی آمد بتواند آن را ادامه دهد. در کشتی چنین چیزی نبود و من وقتی آمدم باید از نو شروع می کردم برای همین از کارشناسان فن و دانشگاه شریف کمک گرفتم تا برای 8 سال آینده که شامل المپیک های 2021، 2024 و 2028 است، کشتی کشور یک طرح توسعه به صورت مکتوب و اجرایی داشته باشد و بدانیم که جایگاه کشتی ایران در 8 سال دیگر کجا خواهد بود و از همین جا از همه کارشناسان برای کمک به پیشبرد این کار دعوت می کنم.

رئیس فدارسیون کشتی در مورد حضور مربیان تیم ملی در لیگ برتر کشتی و برگزاری جام باشگاه های جهان تصریح کرد: مربیان کشتی زحمت این رشته را می کشند اما واقعا به لحاظ مادی به حق خود نمی رسند، در برنامه ی ما این است که سرمربیان و مدیر تیم های ملی از حضور در لیگ منع باشند اما سایر مربیان با توجه به شرایط مالی فدراسیون حقوق حداقلی 4 تا 5 میلیونی می گیرند ولی اگر دریافتی بعنوان مربی تیم ملی نداشته باشند می توانند در لیگ حضور داشته باشند و از منافع مادی آن استفاده ببرند. در مورد جام باشگاه های جهان نیز چون کمک خوبی به کشتی گیران و مربیان می کند، با برگزاری آن موافق هستم، زیرا تنها منبع درآمد آن ها همین مسابقات لیگ و جام باشگاه های جهان است.

وی در مورد حضور اسپانسر در کشتی کشور گفت: خوشبختانه با رایزنی هایی که انجام شد شرکت همراه اول بعنوان حامی مالی فدراسیون در کنار ورزش ملی کشور قرار گرفت و دریافتی ما بیش از دو برابر اسپانسر قبلی خواهد بود.

دبیر درپایان با اشاره به اینکه کشتی دارای چندین پایه است، خاطرنشان کرد: برند کشتی در چند سال گذشته پاییین آمده است، در جایی حاج آقا طالقانی رئیس اسبق فدراسیون به من گفت در زمان مدیریت ایشان بیش از یک و نیم میلیون نفر در باشگاه های کشتی مشغول بودند که این رقم در حال حاضر به کمتر از 45 هزار نفر رسیده است، به شخصه معتقدم رسانه ملی و فضای مجازی نیز یکی از پایه های کشتی هستند و می توانند در راه بازگرداندن برند کشتی به سال های قبل به همراه سایر عوامل مؤثر دیگر، کمک بسیار زیادی را داشته باشند.




برچسب ها :

جدید ترین اخبار فدراسیون

رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان
رقابت های کشتی آزاد گزینشی المپیک در قاره آسیا – قرقیزستان
رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان
در ادامه ریکاوری ملی پوشان فرنگی کار در قرقیزستان
رقابت های کشتی آزاد گزینشی المپیک در قاره آسیا – قرقیزستان (تکمیلی)
رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان
اردوی تیم ملی کشتی آزاد جوانان در مازندران در حال برگزاری است (گزارش تصویری)
نماهنگ تبریک به قهرمانان پرتوان و با اراده
رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان (گزارش تصویری 2)
رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان
رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان (گزارش تصویری 1)
علیرضا دبیر خطاب به نمایندگان کشورمان در مسابقات گزینشی قرقیزستان:
رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان
قرعه کشی رقابت های کسب سهمیه المپیک کشتی آزاد و فرنگی برگزار شد