رقابت های کشتی قهرمانی کشور/نگاهی به مبارزات تیم به تیم

دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ 09:39
راهی به سوی امید و پیشرفت
در رقابت های قهرمانی ایران امسال تیم های کشتی استانها تیم به تیم مبارزه می کنند. نگاهی اجمالی داریم به شیوه برگزاری مسابقات تیم به تیم و می پرسیم برگزاری مسابقات چرا از حذفی به تیمی و دوره ای تغییر می یابد؟

کشتی را ورزشی انفرادی می نامند، چرا که کشتی گیر در میدان مبارزه به ظاهر تنهاست، خودش به تنهایی با حریفی که او هم به ظاهر تنهاست، سرشاخ می شود، می جنگد، برنده یا بازنده مسابقه را به پایان می برد ، تنها و انفرادی.....

این شکل ظاهری  کشتی است. یک نفر در برابر یک نفر،تنها و منفرد.
اما واقعیت این قدر ساده نیست یه کشتی گیر آدمی تنها و منفرد نیست.کشتی هم ورزش صرفا انفرادی نیست. پای تشک، مربیان و کار بلد ها به راهنمایی ایستاده اند، که آن طرف مسئولانی که آمادگی و سلامت جسمی و روانی آنان را زیر نظر دارند و تامین می کنند. دایره را وسیع تر کنیم، مدیران و عوامل اجرایی فدراسیون کشتی را در سراسر کشور می بینیم که در طول سال برای اعتلای کشتی وآماده سازی کشتی گیران، بی وقفه در تلاش اند و در چشم اندازی فراگیر، دوستان و دوستداران کشتی، شوق مبارزه را پیگیری و ابراز علاقه و عشق به این ورزش می زنند.
نه، کشتی ورزشی صرفا انفرادی نیست. هرچند که کشتی گیران و قهرمانان و پهلوانان، یکان، یکان در میدان مبارزه حاضر می شوند و پنجه در پنجه حریفان می اندازند.

این همه را برشمردیم تا برسیم به واقعیت و نیازی که سالهاست در پرده کم توجهی مانده است، پرداختن به کشتی به عنوان ورزش تیمی ، در شرایط کنونی و در حاضر، ورزش هایی که با برگزاری مسابقات جذاب رسمی و در جذب دوستداران و طرفداران بیشتری دارند. باید به کشتی به عنوان ورزشی تیمی هم بپردازیم.

کشتی باید گروهی مطرح شود.در همه ابعاد آن تا چشم اندازهای نوینی فراروی این ورزش حماسی، آیینی گسترده شود.  
یکی از مهم ترین جلوه هایی که می تواند کشتی را در سطح کشور گسترش بدهد، نگاه تیمی به مسابقات کشتی و برگزاری رقابت ها به شیوه تیم به تیم است. کاری که از امسال به صورت جدی تر و پیگیرانه آغاز شده است.

قهرمانان، تک تک کشتی می گیرند اما در چهارچوب منافع تیمی، نه کشتی گیر و نه مربی و نه مسئول، دیگر نمی تواند فقط به یک کشتی و یک کشتی گیر فکر کند. در مسابقات تیم به تیم ، یک تیم به میدان می رود. هر لحظه و هر امتیاز و اخطار در سرنوشت همه اعضای تیم و در کارنامه همه مدیران و مسئولان آن تیم تاثیر گذار است. بدین ترتیب روابط جدیدی در مدیریت کشتی کشور مطرح می شود، در حالی که ارتباط و لزوم هماهنگی بیشتر شرط تلاش در این عرصه است و مشکلات کشتی از این پس بهتر قابل برنامه ریزی است.

در دیدارهای تیم به تیم امید به پیروزی برای جبران اشتباه بیشتر است. یک باخت همه چیز را تمام نمی کند و یک پیروزی در جای خودش موثر است.

در واقع مسابقات تیم به تیم و شیوه نوین برگزاری مسابقات قهرمانی ایران و جام های بین المللی که  ایران میزبان و برگزار کننده آنهاست، روشی است برای ارتقاء امید و تغییر و استحکام بیشتر در شیوه مدیریت کشتی در سراسر کشور و در صورت تداوم تغییر در کشتی جهان.

در مبارزه تیم به تیم، مربی و مسئولان و کشتی گیر می دانند که با چشم اندازی متفاوت رودررو هستند. باید برای مسابقاتی هماهنگ، پرتعداد و با استراتژی معین بر اساس منافع تیمی، برنامه ریزی کنند.

کشتی گیر در هر رده ای که باشد، می داند کارش با یک کشتی تمام نمی شود. می داند که کارنامه اش فقط سرنوشت خودش را رقم م یزند. در شیوه مبارزات تیم به تیم از ابتدا تا انتها همه درگیر هستند، و همه در کشتی یکدیگر حضور موثر دارند. اینجا مبارزات فردی در خدمت تیم است. تیمی که می خواهد شایستگی اش را با ثبت کارنامه ای مناسب ابراز کند. کشتی تیم به تیم، راهی است به سوی امید و پیشرفت.

رقابت های کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان قهرمانی کشور بعنوان یکی از مراحل مسابقات انتخابی تیم های ملی، روزهای 18 تا 25 آبان ماه بصورت تیم به تیم در استان های کرمانشاه، فارس و گیلان برگزار می شود.

برچسب ها :

جدید ترین اخبار فدراسیون