کشتی نیازمند همدلی/نیاز توجه به جوانان و در کنار هم بودن

شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ 11:50

بدون تردید نوآوری در هر ابعادی پدیده ای است مطابق با فطرت و طبیعت بالاخص فطرت انسانی و مهمترین عوامل و لوازم آن اعتماد به نفس، شجاعت و قدرت ریسک پذیری می باشد. بنابراین تحقق یافتن اهداف بلند و برتر ماندن در سایه نوآوری صورت می پذیرد و از جمله نشانه های پیشرفت است.
از جمله زمینه ها و بسترهای لازم برای نوآوری میدان دادن به جوان ها و به خدمت گرفتن و استفاده بهینه از همه ظرفیت های موجود می باشد. خوشبختانه امروز کشتی ما دارای قابلیت های مدیریتی بسیار مناسبی است که این وضعیت خود یک مزیت است که می توان با بهره گیری از این نیروی متخصص متفکر با ایده های نو در فکر تدارک مناسب تر برای آینده باشیم.

با این مقدمه وقتی به رقابت های جهانی لاس وگاس آمریکا نگاه می کنیم و نگاهمان را به سوی جوانان برومند خود معطوف می کنیم در می یابیم که چشمه جوشانی از نخبه ها و استعدادهای درخشان و پر تلالو داریم که می توانند چهره های آینده ساز برای کشتی ایران به شمار آیند و می توانند افق های روشن تری از کشی ما را به تصویر بکشند. البته ریشه ی این نگاه وجه دیگری نیز در بر داشت و آن این بود که خواستیم بدانیم که جوانانی همچون احسان پورها، یزدانی ها، کریمی ها و ... تا چه اندازه لیاقت جانشینی صاحب نام ها را دارند و خودباوری شان تا چه اندزه به واقعیت نزدیک است و این یعنی فضاهای تازه با اندیشه های نو القاء کردن است. تیمی که برای مسابقات جهانی لاس وگاس بسته شد همان بها دادن به جوان ها، نظم هدف گزاری، تجزیه و خلاقیت را با بینش علمی همراه کردن بود، شجاعت، اعتماد به نفس، نگاه واقع بینانه و به آتیه بهتر فکر کردن بود، چرا که کشتی ما باید از تک محصولی و تک ستاره ای و اتکای صرف به دو سه نفر شاخص عبور کند و یک نگاه عمیق تر به پشتوانه های خود داشته باشیم تا اگر یک فوق ستاره شب تب کرد کشتی ما دچار مرگ مغزی نشود این رویکرد راهی منطقی و صحیح و یک دوراندیشی برای رسیدن به مراحل موفقیت و باز کردن درهای فرصت برای بروز خلاقیت ها بالاخص در سال حضور در آوردگاه مهمی چون المپیک بود.
متأسفانه مرور سخنان و اظهار نظرات برخی از اهالی کشتی در حوزه های مختلف طی ماه های اخیر نشان می دهد که خانواده کشتی همیشه کنار هم و با هم جلو نمی رویم به خصوص در برهه کنونی که همه کشورهای مدعی در حال برنامه ریزی برای حضور ی هرچه قوی تر در آوردگاه مهمی چون المپیک می باشند. بنابراین انتظار می رود در این برهه حساس بحث های حاشیه ای و مشکلات را از این رشته که حساب آن از همه رشته های ورزشی جداست دور کرد زیرا سوای توجهات همگانی به این رشته سنتی و دامنه تأثیرگذاری آن در جامعه، کشتی شرایط ویژه ای جدا از تمام رشته ها دارد.
برآیند سخن باید از چارچوب فکری یکدیگر آگاه بود که این خود سبب می شود بالهای پرواز ساخت بدون اینکه بال های طرف مقابل را شکست این یعنی درک متقابل از همدلی که اهمیت بسیار دارد و انگیزه گفتگو را افزایش می دهد. ضمن اینکه گفتگوها و تحلیل ها و نقدها را باید دوسویه، متقابل و در فضایی کاملا رها شده از قید و بندها مطرح کرد، وقتی قلم به دست می گیریم و کسانی را در بوته نقد می کشیم باید نقد واقع بینانه و آغشته به کینه، بغض و تخرینب نباشد نباید با عبارات و ادبیات خالی از مهر و گاها دور از عدالت از یکدیگر پذیرایی کنیم.
وقتی نقدها با اهداف ناموفق جلوه دادن رقیب صورت می گیرد نقد غیر سازنده می شوند و نه تنها تأثیرات و اثرات اصلاحی ندارد بکله موجب تخریب دستاوردها و اقدامات مثبت نیز می شود و از سوی دیگر باید عنوان کرد که نقدهایی می تواند موثر واقع شود که هدف سازندگی را دنبال کند و به همراه خود راهکارهایی پشنهادی برای تغییرات اساسی ارائه دهد به یاد بیاوریم که کشتی چه شخصیت های بزرگی که پس از سال ها کوشش و تلاش و جوشش و مجاهدت با یک سخن برای همیشه خانه نشین شدند.
در انتها یادآور می شویم که نباید با رواج ادبیات سخیف و نامناسب کل جامعه کشتی را زیر سئوال برد این برای ما که قرار است نسل به نسل حکایت پوریای ولی و جهان پهلوانی اسطورهای های اخلاق این مرز و بوم را منتقل کنیم شکستی بزرگ است.
و ... چرا دیگر رسم نیست به خاطر جوان مردی و گذشت به افتخار کسی بایستند و تحسین اش کنند.

تورج ظفری


برچسب ها :