دیروز و با حضور مدرسان اتحادیه جهانی کشتی
وبینار داوری در مورد وظایف رئیس تشک برگزار شد
وبینار داوری در مورد وظایف رئیس تشک عصر دیروز (دوشنبه) توسط مدرسان اتحادیه جهانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی و به نقل از کمیسیون داوران کشتی کشور، موارد مطرح شده در این وبینار به شرح زیر است:
وظیفه رئیس تشک بسیار حیاتی و مهم می باشد و مسئولیت کلیه قوانین به عهده ایشان می باشد.
باید کل جریان مسابقه را با دقت زیر نظر بگیرید بدون اینکه بخواهد در طول جریان مسابقه دچار حواس پرتی بشود.
اگر بین داور وقاضی اختلاف نظر وجود داشته باشد وظیفه اوست که نتیجه و رای نهایی را صادرکند.
تحت هیچ شرایطی رئیس تشک حق ندارد قبل از داور و قاضی رای خود را اعلام کند.او باید صبر کند پس از اعلام نظر توسط داور و قاضی رای خود را اعلام کند چون ممکن است رای آنها را تحت تاثیر خود قرار دهد.
رئیس تشک باید وظایف زیر را در طول مسابقه دنبال کند:
تایید یا رد:
1. ضربه فنی
2. پاسیویتی
3. اخطارها
توقف کشتی در موارد زیر:
1. رسیدن به امتیاز عالی(در کشتی آزاد 10 امتیاز و درکشتی فرنگی 8 امتیاز)
2. مصدومیت کشتی گیران
3. سایر مسایل فنی در طول یک مسابقه
برای پذیرفتن یا رد کردن چلنج
حق دعوت به مشورت تیم داوری
برای مشخص کردن برنده در انتهای مسابقه
کنترل اسکوربورد و سیستم ویدیوئی در طول مسابقه
چه مهارت های برای مدرسان یا نمایندگان اتحادیه جهانی مهم است تا از بین داوران مختلف در یک مسابقه تعدادی از آنان را به عنوان روسای تشک ها انتخاب کنند.
1. تجربه
2. داشتن قدرت رهبری و مدیریت یک مسابقه
3. دانش داوری و تسلط داشتن به قوانین
4. قابل اعتماد باشد.
5. مورد قبول دیگران باشد.
6. توانایی کنترل و غلبه بر استرس خودرا در شرایط بحرانی داشته باشد.
توانایی هماهنگی تیمی که با او همکاری می کنند را داشته باشد.
یک رئیس تشک خوب و قوی باید به زبان انگلیسی مسلط باشد،قاطع باشد،توانایی برقراری ارتباط با تیم داوری داشته باشد.
مسئولیت قبول یا رد کردن چلنج بر عهده رئیس تشک میباشد.
مدت زمانی که یک مربی از طرف کشتی گیرش بعد از هر فعل انفعال فنی که نسبت به رای داوران معترض می باشد حق چلنج دارد 5 ثانیه می باشد.اگر از این مدت زمان طولانی تر بشود مربی حق چلنج ندارد.
5 ثانیه از زمان درج امتیاز یا امتیازات بر روی اسکوربورد مهم می باشد.
در هنگام چلنج رئیس تشک موظف است اتفاقاتی که در صحنه مدنظر رخ داده است را برای هئیت ژوری توضیح بدهد.رئیس تشک علاوه بر دانستن زبان انگلیسی باید توانایی ارائه توضیحات فنی در مورد آن صحنه را نیز داشته باشد.
اگر اشتباه فاحشی توسط داور و قاضی رخ بدهد وظیفه رئیس تشک می باشد که در حالت بی طرف کشتی را متوقف و تیم دوری را برای مشورت فرا بخواند.
اگر رئیس تشک تشخیص بدهد که تقاضای پاسیویتی که توسط داور و قاضی صورت گرفته است اشتباه است این حق را دارد که پاسیویتی را کلا رد نمایید.
امکان دادن اخطار بدون توقف کشتی وجود ندارد.
رییس تشک این حق را ندارد بدون توقف کشتی و مشورت به داور اعلام کند که به هرکدام از کشتی گیران اخطار بدهد.
اگر تیم داوری تقاضای اخطار می کند ولی رئیس تشک با آنها هم نظر نمی باشد قانون به او این اجازه را میدهد که بدون مشورت اخطار را رد کند .
اگر داور وسط و قاضی با هم، هم نظر باشند رئیس تشک به تنهایی نمیتواند یک رای مستقل بدهد.حتما باید کشتی را متوقف و مشورت کند.
ضربه فنی حتما باید با تاییدیه رئیس تشک باشد.
هنگامی که هر یک از کشتی گیران به امتیاز عالی برسد وظیفه رئیس تشک میباشد که دستور توقف کشتی را صادر کند.
اگر بلافاصله و بدون وقفه پس از رسیدن یکی از کشتی گیران به امتیاز عالی حریف او ضد حمله موفق اجرا کند و به امتیاز برسد کشتی باید ادامه پیدا کند ،وظیفه رئیس تشک میباشد که دستور به ادامه مسابقه بدهد.
رئیس تشک همیشه باید اسکوربورد را بررسی کند.
با وقت نگه دار هماهنگی های لازم را انجام بدهد.
امتیازات برگه داوری با اسکوربورد مطابقت داشته باشد.
اگر تغییراتی در امتیازات روی اسکوربورد رخ میدهد به اطلاع کشتی گیران برساند.
رئیس تشک زمان را باید چک کند،گاهی ممکن است نیاز به اجرای زمان فعال اجباری در کشتی باشد.با توجه به اینکه زمان فعال اجباری راس 2 دقیقه شروع میشود ،حتی 1 ثانیه نیز نباید از زمان 2 دقیقه سپری بشود و دقیقا راس 2 دقیقه این قانون باید اجرا بشود،زیرا ممکن است سرنوشت خیلی از کشتی ها با همان 1 ثانیه تغییر کند.
اگر رئیس تشک در امتیازات روی اسکوربورد تغییر ایجاد کرد این تغییرات حتما باید به کشتی گیران اطلاع داده شود که دچار سردرگمی نشوند.
در انتهای مسابقه رئیس تشک باید کاملا بصورت واضح برنده مسابقه را مشخص و اعلام نمایید.
خلاصه ی این وبینار در لینک زیر به صورت فایل PDF قابل دریافت می باشد:
©2011 . All Rights Reserved